Home    /    Corona

Coronavirus ingrijpende invloed op horecabranche, wat nu?

Het coronavirus roert zich nu al bijna een jaar in ons land en zorgt ook tijdens de tweede golf voor ingrijpende gevolgen voor de horecabranche. Op zondag 15 maart 2020 zijn er voor de eerste keer verregaande maatregelen vanuit de overheid genomen om het virus te bestrijden. Alle eet- en drinkgelegenheden sloten de deuren, in eerste instantie t/m 6 april. Met alle begrip voor dit besluit, heeft het een desastreuze invloed op de horecasector. Op 1 juni mochten de meeste horeca gelegenheden weer open, met de nodige aanpassingen en altijd met een maximaal aantal bezoekers in een ruimte.

 

Momenteel zijn er wederom te veel dagelijkse besmettingen. Op maandag 14 december 2020 is heeft het kabinet een zogenaamde "harde lockdown" aangekondigd, welke direct de volgende ochtend is ingegaan. Dit betekent dat niet alleen de horeca dicht blijft, maar vanaf dat moment ook de niet-essentiele winkels, theaters, bioscopen, sauna's en de zogenaamde doorstroomlocaties als attractieparken worden gesloten. Contactberoepen mogen niet meer worden uitgevoerd, met uitzondering van medische contact beroepen als Fysiotherapie of Verloskundige. Hotels mogen open blijven voor overnachtingen, maar moeten hun restaurant sluiten. Deze lockdown liep in eerste instantie tot 19 januari, maar is reeds verlengd tot 9 februari 2021. We hopen ontzettend met iedereen mee dat de besmettingen tegen die tijd zijn gedaald en de horeca weer haar deuren kan openen. 

 

Hieronder kondigen we de laatste maatregelen aan en benoemen we de meest gestelde vragen:

 

Maatregelen vanuit de overheid voor de horecabranche

 

De vraag van dit moment; wanneer gaat de horeca weer open in Nederland? Vanaf woensdag 14 oktober 22:00 heeft de horeca namelijk opnieuw haar deuren gesloten. De basisregels betreffende 1,5 meter afstand en thuisblijven wanneer je verkouden bent blijven van kracht. Daarnaast gelden tijdens de lockdown de volgende regels:

 

  • Eet en drink gelegenheden zijn gesloten voor gasten, ook terrassen en coffeeshops
  • Afhalen en bezorgen blijft nog steeds mogelijk
  • Hotels blijven open voor gasten met overnachting, maar restaurants in hotels zijn gesloten
  • Er is een verbod op de verkoop van alcohol na 20:00, ook voor hotels 
  • Tussen 20:00 en 07:00 is er ook een verbod op alcohol op openbare plekken
  • Evenementen zijn verboden. Uitzonderingen zijn o.a. beurzen en congressen, markten voor levensmiddelen en demonstraties
  • In andere gebouwen dan de eigen woning geldt dat er met maximaal 2 personen een gezelschap mag worden gevormd. Kinderen tot en met 12 tellen hierbij niet mee
  • In de eigen woning mogen 2 personen op bezoek komen
  • Sportkantines zijn gesloten

 

In de harde lockdown zijn er nieuwe regels vastgesteld rondom de horeca in hotels. De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:

 

  • Restaurants zijn gesloten, dus ook in hotels
  • Roomservice wordt gezien als "het serveren van.." en is dus ook niet toegestaan. Dit geldt zowel voor het serveren van voedsel als voor (alcoholhoudende) dranken. 
  • Wel mogen hotels "verpakt afhalen" aanbieden, zowel voor hotelgasten als niet-hotelgasten
  • Net als thuis mogen er maximaal 2 gasten op bezoek komen in de hotelkamer
  • Er mogen maximaal 30 personen in een ruimte zijn 
  • In het hotel mogen wel maaltijden worden bezorgd, door andere restaurants of door een bezorgdienst

 

Naast de geldende maatregelen, is vanaf 1 december 2020 ook een landelijke mondkapjesplicht ingegaan.

Hoe zit het precies met de mondkapjesplicht in de horeca? Moet een kok in de keuken met mondkapje werken? En dient het personeel ook een mondkapje te dragen wanneer er geen gasten aanwezig zijn? Een aantal regels op een rijtje:

 

  • Een restaurant is een publieke ruimte. Dit betekent dat het bedienend persoon een mondkapje draagt, ook wanneer er geen gasten in de zaak aanwezig zijn.
  • Ook gasten dienen een mondkapje te dragen, tenzij zij aan tafel zitten. Gaat er iemand naar het toilet? Dan dient hij of zij het mondkapje weer op te zetten.
  • Een kok in de keuken hoeft geen mondkapje op, een keuken is namelijk "achter de schermen." Kan er geen 1,5 meter afstand worden gehouden? Dan dient het mondkapje alsnog te worden gedragen.
  • Hier kan een uitzondering op worden gemaakt wanneer dit betekent dat iemand 8 uur lang een mondkapje zou moeten dragen. Er kan dan gebruik worden gemaakt van zogenaamde "face shields."
  • Ook in een theater of zaal draagt een bezoeker een mondkapje wanneer hij of zij zich verplaatst. Zit de bezoeker op zijn of haar plaats? Dan mag het mondkapje af. 
  • Nog vragen over bovenstaande? Dan verzoeken we je de site van het RIVM te raadplegen. 

 

Het moge duidelijk zijn dat het opnieuw sluiten van de horeca een ontzettende klap is. Laten we met elkaar ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de deuren weer geopend kunnen worden! Kolibrie heeft een aantal tips & ideeën verzameld om voorbereid te zijn op de heropening van de horeca: download hier gratis de whitepaper.


Bezorgen en afhalen van bestellingen

 

De regels voor het bezorgen en afhalen van maaltijden blijven ongewijzigd: bestellingen tot op de stoep leveren, afstand bewaren, geen contante betalingen aannemen en drukte vermijden bij ophalen.
Heb je voor het bezorgen en afhalen van bestellingen behoefte aan extra bezorgers of assistentie in de keuken? Dan kun je bij Kolibrie Next terecht voor het inhuren van extra personeel.

 

Financiële gevolgen ondernemers

 

De aangekondige tweede sluiting van de horeca, is een grote klap voor iedereen in deze branche. Veel ondernemers proberen net de klap van de eerste lockdown te boven te komen en nu moeten de deuren helaas opnieuw gesloten worden. Aanvullende steun vanuit de overheid is daarom harder nodig dan ooit.

 

Tijdens de eerste sluiting, op 17 maart is het kabinet naar buiten gekomen met een pakket aan maatregelen om banen en inkomens van zzp’ers, mkb’ers en grootbedrijven op te vangen. Het kabinet stelt tientallen miljarden beschikbaar om bedrijven te ondersteunen. Bedrijven, zoals eet- en drinkgelegenheden, die direct worden getroffen door het virus en hun omzet zien verdwijnen, hebben recht op deze verschillende regelingen welke worden gefaciliteerd door de overheid.  

 

De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) blijft zich inzetten voor verdere uitbreiding van de bestaande steunmaatregelingen. 


Maak je gebruik van payroll via Kolibrie, dan houden wij je rechtstreeks op de hoogte van alle ontwikkelingen en het beleid van Kolibrie hieromtrent.

 

 

 

 

 

 


Meest gestelde vragen
 

 

{{faq.title}}

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing
Akkoord