Home    /    Corona

Coronavirus ingrijpende invloed op horecabranche, wat nu?

Het coronavirus roert zich al maanden in ons land en zorgt voor ingrijpende gevolgen voor de horecabranche. Op zondag 15 maart zijn er verregaande maatregelen vanuit de overheid genomen om het virus te bestrijden. Alle eet- en drinkgelegenheden sloten de deuren, in eerste instantie t/m 6 april. Met alle begrip voor dit besluit, heeft het een desastreuze invloed op de horecasector. Inmiddels heeft het kabinet besloten dat de horeca per 1 juli weer meer gasten mag ontvangen. De ruimte is bepalend voor het aantal gasten. Dit biedt voor veel ondernemers weer meer perspectief, maar wel met de nodige beperkingen en inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, om verspreiding van het virus in de hand te houden. Lees hier de laatste ontwikkelingen, de meest gestelde vragen en tips hoe om te gaan met deze periode van onzekerheid.

 

Maatregelen vanuit de overheid voor de horecabranche

Het coronavirus houdt de horecabranche al enige tijd in zijn greep, maar sinds de regeling van 15 maart zijn veel ondernemers in zwaar weer terecht gekomen. Eet-en drinkgelegenheden waren verplicht gesloten. Het kabinet heeft 24 juni definitief bekend gemaakt dat, vanaf 1 juli de horeca weer meer gasten mag ontvangen, maar wel met de nodige restricties.

 

KHN heeft per 1 juli een vernieuwd protocol beschikbaar gesteld. Hierin vinden ondernemers de laatste nieuwe regels voor eet-en drinkgelegenheden. Meer informatie en een link naar het protocol kunt u hier vinden.

 

Wat houden de vernieuwde maatregelen in? 

Vanaf 1 juli mag de horeca weer meer gasten ontvangen. De hieraan door het kabinet gestelde voorwaarden zijn echter aangepast per 10 augustus.


De laatste aanpassingen:

  • De horeca dient voor binnen én buiten, ongeacht de omvang van de horecagelegenheid, te werken op basis van reservering (vooraf of aan de deur), een gezondheidscheck zonder registratie van antwoorden en het toekennen van een vaste zitplaats (placering) aan een tafel of aan de bar.

  • Vraag of de gast bij een positief antwoord op een van de vragen van de gezondheidscheck naar huis te gaan.

  • Horecaondernemers zijn verplicht de gast te vragen om de naam en contactgegevens van gasten te noteren voor een eventueel bron- en contactonderzoek.

  • Gasten registreren zich op vrijwillige basis.

  • Gegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek.

  • Als gasten geen contactgegevens willen achterlaten, dan mogen zij niet worden geweigerd.

  • Als de gegevens met toestemming van de gast worden genoteerd, zullen die voorlopig 14 dagen moeten worden bewaard voor het bron- en contactonderzoek

 

Verder blijven de volgende, reeds geldende regels van kracht:

 

  • Gasten houden binnen en buiten 1,5m afstand. Uitgezonderd hiervan zijn mensen die tot hetzelfde huishouden behoren en tweetallen. Vanaf 3 personen wordt er gehandhaafd.
  • Op het terras mag de afstand tussen de tafels minder dan 1,5m zijn als er schermen tussen de tafels worden geplaatst.
  • Alle gasten dienen, zowel binnen als buiten, aan een tafel plaats te nemen. Staan is niet toegestaan.
  • Reserveren vooraf en een gezondheidscheck is verplicht bij meer dan 100 gasten binnen en meer dan 250 buiten.
  • Het aantal gasten dat een ondernemer, op 1,5 m afstand van elkaar, mag ontvangen wordt bepaald door de grootte van de ruimte.
  • Discotheken en nachtclubs blijven voorlopig gesloten.

 

Vanaf 1 juli kan er voor evenmenten een vergunning worden aangevraagd. Of de vergunning wordt verleend wordt mede bepaald door het waarborgen van 1,5m afstand en de gezondheidscheck.

Voor een samenvatting van alle versoepelingen en aangepaste maatregelen, kijk hier.

Hoewel dit wederom een positieve ontwikkeling is, biedt deze niet voor alle horecaondernemingen een uitkomst. Niet alle bedrijven zullen open kunnen en het overgrote deel slechts gedeeltelijk. Deze versoepeling brengt voorlopig dus nog de nodige uitdagingen met zich mee voor de branche. Kolibrie heeft een aantal tips & ideeën verzameld om voorbereid te zijn op de nieuwe maatregelen, download hier gratis de whitepaper.

 

Wat betekent een gezondheidschecklist corona?

Voor een horecabedrijf dat binnen meer dan 100 of buiten meer dan 250 personen ontvangt, is een gezondheidscheck verplicht. Een gezondheidscheck (ook triage genoemd) betekent dat een medewerker aan een gast die binnenkomt onder andere vraagt of deze gezondheidsklachten heeft. Met gezondheidsklachten worden in dit geval hoesten, neusverkoudheid, koorts (>38°) of benauwdheid bedoeld. Ook wordt geïnformeerd naar huisgenoten met klachten. KHN heeft een gezondheidschecklist opgesteld die bestaat uit vijf vragen. Samen vormen ze een goede gezondheidscheck voor horecabedrijven. De meest recente updates van de KHN vind je hier.


Bezorgen en afhalen van bestellingen

De regels voor het bezorgen en afhalen van maaltijden blijven ongewijzigd: bestellingen tot op de stoep leveren, afstand bewaren, geen contante betalingen aannemen en drukte vermijden bij ophalen.
Heeft u voor het bezorgen en afhalen van bestellingen behoefte aan extra bezorgers of assistentie in de keuken? Dan kunt u bij Kolibrie Next terecht voor het inhuren van extra personeel.

 

Financiële gevolgen horecaondernemers

Hoewel de aangekondigde versoepeling een positieve ontwikkeling is, betekent dit voor de meeste ondernemers nog steeds omzetverlies. Niet alle horeca kan open en een groot aantal zaken heeft een lagere bezetting. Aanvullende steun vanuit de overheid is daarom nog steeds hard nodig.

 

Op 17 maart is het kabinet naar buiten gekomen met een pakket aan maatregelen om banen en inkomens van zzp’ers, mkb’ers en grootbedrijven op te vangen. Het kabinet stelt tientallen miljarden beschikbaar om bedrijven te ondersteunen. Bedrijven, zoals eet- en drinkgelegenheden, die direct worden getroffen door het virus en hun omzet zien verdwijnen, hebben recht op een tegemoetkoming van €4.000. Daarnaast is het mogelijk om bijzonder uitstel van betaling aan te vragen bij de Belastingdienst en vervallen eventuele verzuimboetes. De overheid neemt tevens tot 90% van het salaris over voor thuiszittende werknemers en maakt het bedrijven makkelijker om een lening af te sluiten, waarbij het maximale leenbedrag tijdelijk verhoogd is naar €150 miljoen. Inmiddels heeft het kabinet nieuwe steunmaatregelen aangekondigd. Lees hier wat er gaat veranderen.

De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het kabinet laten weten de huidige steun onvoldoende te vinden en pleiten voor een uitbreiding van deze maatregelen. Ook nu maakt zij zich hier nog hard voor, versoepeling lijdt immers nog steeds tot omzetverlies en zelfs sluiting van diverse horecazaken. De lobby van KHN richt zich de komende tijd op het vergroten van de omzetcapaciteit en uitvoering van het KHN-noodplan.

Maakt u gebruik van payroll via Kolibrie, dan houden wij u rechtstreeks op de hoogte van alle ontwikkelingen en het beleid van Kolibrie hieromtrent.

 

 

 

 

 

 


Meest gestelde vragen
 

 

{{faq.title}}

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing
Akkoord