/  Werknemer  /  FAQ

Veelgestelde vragen

Er is iets fout gegaan met mijn inschrijving, hoe los ik dit op?

Hiervoor kun je altijd het beste contact opnemen met de helpdesk, te bereiken via de telefoon of per mail. Ze lossen het direct voor je op.

Wat voor contract ontvangt mijn medewerker?

Als medewerker ontvang je standaard 3 x 1 jaar contract. Het 4e contract is voor onbepaalde tijd. Eventuele eerdere contracten bij dezelfde werkgever vóór het contract bij Kolibrie tellen ook gewoon mee. Dat noemen we opvolgend werkgeverschap.

Mijn medewerkers hebben alleen werk gedurende het (zomer)seizoen, wat betekent dit voor het contract?

Binnen verschillende CAO’s is het mogelijk om (onder bepaalde voorwaarden) seizoenscontracten aan te bieden voor een specifieke periode van het jaar. Geef aan ons door wat jullie seizoen is, en we bieden de juiste seizoenscontracten aan.

Ik heb de medewerker aangemeld, maar mijn medewerker ontvangt geen uitnodiging. Hoe kan dat?

Check of het mailadres klopt, dat is namelijk het meest voorkomende probleem. Ook horen we vaak dat onze uitnodiging bij de medewerker in de spam of ongewenste map binnen komt, omdat Kolibrie voor de medewerker een onbekend bedrijf is.

Wat is de status van de inschrijving?

In het online portaal heb je direct inzicht in de voortgang van een inschrijving. Wij sturen de medewerker automatische reminders om de benodigde gegevens aan de inschrijving toe te voegen.

Ik heb per ongeluk een verkeerd uurloon ingevuld, kan ik dit nog wijzigen?

Geen probleem, dit is nog aan te passen. Zolang de inschrijving nog niet is afgerond kan het uurloon daarin aangepast worden. Heeft de medewerker het contract al ontvangen (en getekend)? Dan sturen we de medewerker een wijzigingsbrief voor deze aanpassing.

Het lukt me als medewerker niet om de foto’s van mijn ID-bewijs of de selfie te uploaden

Kan gebeuren! Ook hiervoor kan de medewerker het beste even contact opnemen met onze helpdesk om het probleem op te lossen. Zij kunnen meteen met je meekijken.

Waarom moet ik een selfie van mijn medewerker bevestigen?

Zo weten we bij Kolibrie 100% zeker dat dit de juiste persoon is aan wie we een contract aan gaan bieden, zonder dat wij deze medewerker ooit in het echt hebben gezien.

Hoe tekent de medewerker het contract?

De medewerker kan het contract middels een digitale bevestiging ondertekenen. Zo hoeft er niemand te printen, scannen of bijlages op te sturen.

Ik heb een vraag, hoe kan ik jullie bereiken?

Je kan onze helpdesk doordeweeks telefonisch bereiken via 013-5499100. We zijn van 9:30 tot 17:00 uur aanwezig. Daarnaast kun je ons natuurlijk ook altijd mailen via helpdesk@kolibrie.nl . Wij streven er naar jou binnen 1 dag antwoord te geven. Dat lukt ons in praktijk dan ook bijna altijd 😊

Waar kan ik mijn uren en vakantiedagen inzien?

Je kan jouw uren, vakantiedagen (en andere zaken omtrent verlof), jaaropgaven en salarisstroken inzien in de Kolibrie App. Kom je er niet helemaal uit? Neem contact op met de helpdesk en zij kijken met je mee!

Waarom moet mijn werkgever voor Kolibrie kiezen?

Kolibrie is dé marktleider in payroll. We hebben al ruim 25 jaar ervaring en weten beter dan wie dan ook hoe de wet in elkaar steekt. Jouw salaris wordt netjes op tijd uitbetaald en bij vragen staat er een vakkundige helpdesk direct voor jou beschikbaar. Kortom, alleen maar voordelen!

Wat houdt payroll in voor mij als werknemer?

Voor jou als werknemer verandert er door payrolling weinig. Je zal merken dat je loonstrookje er nét wat anders uitziet, maar in de praktijk blijft je werk inhoudelijk precies hetzelfde. Jouw leidinggevende zal je, zoals gewend, gewoon blijven aansturen. Het voordeel voor jou is dat jouw salaris en verlof opgepakt wordt door ons! Hierdoor weet je zeker dat alles goed geregeld is.

Mijn inloggegevens werken niet, wat nu?

Mocht je jouw wachtwoord vergeten zijn, of ben je zelf nog nooit op Kolibrie Online geweest? Kies dan op de inlogpagina voor ‘Wachtwoord vergeten’, vul jouw mailadres in en ontvang een mail om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen.

De app of website, wat kan ik het beste gebruiken voor Kolibrie Online?

Op de website en in de app kun je bij precies dezelfde gegevens. Beide platforms zijn dan ook voor iedereen te gebruiken, het ziet er alleen net wat anders uit. Jij kunt zelf kiezen wat voor jou (op welk moment) het fijnste werkt.

Ik krijg een storing in de app, wat kan ik doen?

Als je een storing krijgt in de app, is het goed om te weten dat je ook altijd nog terecht kan op de website: Kolibrie Online. De storing in de app wordt zo snel mogelijk verholpen.

Hoe geef ik de gewerkte uren van mijn medewerkers door?

Via de tegel ‘Urenbriefje invullen’ of de knop aan de linkerzijde ‘Urenbriefjes’ kom je bij het urenbriefje van de juiste periode uit. In het urenbriefje zijn er verschillende opties op basis van het type medewerker:

Medewerker met vaste contracturen
  • In het urenbriefje kun je zien wat de contracturen per week zijn. De vaste uren kunnen we eventueel standaard in het urenbriefje klaarzetten en verwerken, zodat je alleen bij bijzonderheden (ziekte of verlof) iets door hoeft te geven. Anders verwerken wij de contracturen automatisch.
  • Geef je minder dan de contracturen door voor een week? Dan kun je na het goedkeuren van het urenbriefje aangeven wat de reden hiervan is. Kolibrie zal dan verder controleren of alles voor die week juist verwerkt is.
Flexibele medewerkers zonder contracturen
Voor de flexibele medewerkers geldt geen minimum aantal uur per week. Let er goed op dat we hierbij wel rekening moeten houden met wet- en regelgeving zoals:
  • Minimaal 3 uur per oproep/dienst
  • Maximaal 12 uur per oproep/dienst
  • Maximaal 60 uur per week (55 uur per 4 weken, 48 uur per 16 weken)
Medewerkers waarvan nog een inschrijving loopt
Het is mogelijk om voor een medewerker waarvan de inschrijving nog loopt al uren in het urenbriefje te zetten. Na het ‘Goedkeuren’ van het urenbriefje houden we bij Kolibrie de uren bij. Zodra de medewerker zijn/haar contract heeft getekend, zetten we automatisch de uren door richting het eerstvolgende betaalmoment.

In het urenbriefje herken je de medewerker waarvan een inschrijving nog loopt aan de ontbrekende functietitel. Dit zijn gegevens die gedurende een inschrijving mogelijk nog kunnen veranderen.  

Ik heb een kloksysteem of wil een Excel/CSV bestand importeren, hoe doe ik dat?

Kolibrie heeft een directe koppeling met een aantal kloksystemen (bijvoorbeeld: Strobbo, L1nda, Horeko of Nostradamus). Via deze koppeling kun je gewerkte uren rechtstreeks naar Kolibrie Online versturen. Op Kolibrie Online hoef je de uren alleen nog te controleren. Aan de hand van een aantal eenvoudige stappen heb je de uren snel aan ons bevestigd.

Wil je de uren vanuit een ander kloksysteem of Excel bestand importeren, is dat ook mogelijk op Kolibrie Online. Stuur ons een voorbeeld bestand en wij kunnen dit voor je inregelen op Kolibrie Online. Dat scheelt een hoop werk bij het doorgeven van de uren!

Wat zegt de status van een inschrijving?

Nieuwe inschrijving
Concept, medewerker is nog niet uitgenodigd.

Medewerker dient gegevens nog aan te vullen
Persoonlijke gegevens en/of ID- documenten ontbreken nog. In stap 4, 5 of 6 kun je zien waar de medewerker precies is gebleven.

Opdrachtgever vult gegevens aan
Opdrachtgever dient selfie te controleren in stap 6.

Inschrijving aangeboden aan Kolibrie
Alle gegevens zijn compleet. Kolibrie controleert de gegevens en stelt het contract op. Het kan voorkomen dat er aan de hand van de aangeleverde gegevens nog aanvullende acties vanuit Kolibrie nodig zijn. Dit kun je herkennen aan de exportstatus ‘handmatige verwerking’. Bij vragen over de ingevulde gegevens ontvangt de opdrachtgever of medewerker bericht van Kolibrie.

Waar kan ik de Kolibrie App downloaden?

De Kolibrie App is te downloaden op jouw telefoon via de Google Play Store en de App Store. Het online portaal kun je bezoeken via online.kolibrie.nl

Hoe log ik in op de app?

Je kan inloggen op de app met een e-mailadres en jouw eigen wachtwoord.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Om een nieuw wachtwoord aan te vragen kun je contact opnemen met de helpdesk.

Wie kan ik bereiken als iets niet werkt?

Gaat er iets fout? Of heb je een vraag? Onze helpdesk is doordeweeks dagelijks telefonisch en per mail bereikbaar via 013-5499100 en helpdesk@kolibrie.nl

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord