Goed om te weten: ook horeca ondernemers die (nog) niet samenwerken met Kolibrie ondersteunen we graag!
Home    /    HRM    /    Ervaringen    /    het-hooihuis

ErvaringenHappyTalents

Koen Bakker, Het Hooihuis

27 oktober 2021
Kolibrie ondersteunde het Hooihuis in Roosendaal bij de zoektocht naar een HR-manager. Bovendien is de PPA inmiddels ingeburgerd bij dit bedrijf. Drie vragen aan eigenaar Koen Bakker.

Waar liep je tegenaan?

“Personeelsbeleid kostte te veel tijd. Nee, dat zeg ik verkeerd, het kostte míj te veel tijd. Het Hooihuis heeft veel medewerkers, er is dus altijd wel iets aan de hand in de personele sfeer. En hoewel personeelsbeleid ongelooflijk belangrijk is – misschien wel het belangrijkste van alles- belemmerde mij dat in mijn creativiteit. In een gesprek met Kolibrie ontdekte ik het. Ik moest op zoek naar een HR-manager.”

PPA is kadootje voor sollicitanten"

Wat leverde het traject op?

“Laat ik beginnen bij het begin, want er ging wat vooraf aan die HR-manager. Ik ben ooit begonnen met een eigen PPA. De uitkomst was niet verrassend, maar ik vond het wel bijzonder hoe je met een paar vragen een beeld kunt krijgen van een persoon. Vervolgens hebben we in een jaar tijd een PPA gedaan met alle vaste medewerkers, een club van zo’n dertig mensen. Nu doen we een PPA als we een nieuwe vaste medewerker aannemen. En echt: dat verrijkt mensen. Het geeft groot inzicht in wat je kunt en wilt. Door de PPA’s gezamenlijk te bespreken begrijp je elkaar beter. Dat leidt tot betere communicatie en taakverdeling. Het helpt dat je –bijvoorbeeld- weet hoe Kees van de afwas in elkaar steekt. Dan weet je hoe je hem moet benaderen.

Terug naar die HR-manager. Kolibrie ondersteunde mij bij het opstellen van het functieprofiel en we voerden gezamenlijk de tweede ronde van de sollicitatiegesprekken. De drie kandidaten die na de eerste selectierond overbleven, hebben ook een PPA gedaan. En nee, dat vonden de sollicitanten niet raar. Het is een kadootje voor ze.”

 

Wat raad je andere ondernemers aan?

“Ga voor een professionele aanpak. Horeca is dienstverlening. Jouw bedrijf valt of staat met jouw medewerkers. Jezelf kennen en elkaar beter begrijpen, is goud waard. Op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Bedenk je ook dat de nieuwe generatie medewerkers niet alleen naar geld kijkt. Die vindt eigen ontwikkeling ook belangrijk en dat is een groot voordeel. Ik ben een fervent voorstander van het verbeteren van arbeidsvoorwaarden in de horeca. Zo’n traject draagt daar aan bij. Ook het personeelstekort los je niet op door simpelweg meer te betalen. Dat moete we doen door samen de branche naar een hoger niveau tillen.”

Vorige 1 / 2 Volgende

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wj ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord