
Subway
Work hard, relax hard
Koen is veel meer dan een hardwerkende horecaondernemer; sportief, gezond en liefhebber van meerdaagse festivals. Als buitenmens brengt hij een groot deel van het jaar door in zijn geliefde camper. In de duinen bij Bloemendaal aan Zee of in de Kampinabossen bij Oisterwijk. Vanuit daar reist hij bijna dagelijks met de trein naar Utrecht.
Ondernemersreis
Koen beseft dat de wereld van ondernemen is veranderd met de komst van digitale mogelijkheden. “Digital Nomad, dat had je in mijn tijd nog niet. Mijn zoon is net afgestudeerd. Hij helpt mij nu nog veel mee in de zaken, maar dadelijk vertrekt hij voor drie maanden naar Azië.”
Zijn eigen ondernemersreis begon met een onconventionele achtergrond; “Ik was niet bepaald een studiebol en had een afkeer van gezag. Ik had wel veel verantwoordelijkheidsgevoel”. Dit leidde hem naar het ondernemerschap.
Magische herinneringen
Op 21-jarige leeftijd startte hij, met een kleine lening van zijn ouders en flink wat in de bouw verdiende eigen centen, een fotozaak in Amsterdam. Kort daarna volgde er nog een in Eindhoven. “Het was magisch! Binnen een half uur drukten wij de kostbaarste momenten van onze klanten af”. Koen herinnert zich laatste foto’s van geliefden en geboortes van kinderen. “Soms kwam er om kwart voor zes iemand uit het AMC-ziekenhuis binnenrennen. Of ik alsjeblieft nog even zijn rolletje kon ontwikkelen. Dan bleven we gewoon een kwartiertje langer open.” Zo bouwde Koen een band op met zijn klanten. “Jaren later zag je zo’n jochie dan zelf een fotorolletje af komen leveren. Dat was waanzinnig gaaf!”
Digitale concurrentie
De razendsnelle opkomst van internet en digitalisering zorgden voor een teruglopende omzet in een dalende markt. “Oké, wat ga ik nu doen?”, vroeg Koen zich af. Het liefst iets waar hij geen digitale concurrentie kon verwachten. “Toen kwam ik al snel op food.” In Amerika leerde hij Subway kennen. In Nederland waren destijds nog maar weinig vestigingen. Het concept ‘alles supervers en zelf je eigen broodje samenstellen’ sprak hem wel aan.
Koen’s huishouden
“Ik ben zelf van het gezond eten, maar wel makkelijk en snel. Bij de Mac nam ik een salade en appelgebak. Mijn vrienden hamburger met patat. Als we weggingen lieten zij al hun rotzooi staan. Ik zei dan, “Hey jongens doe effe normaal.” en ruimde alles op. Die goede opvoeding is nog steeds een van de criteria waarop Koen zijn personeel selecteert. “Wij runnen hier met zijn allen een groot huishouden”. Hij benadrukt het belang van waardering en uitdaging en het belang van goed communiceren over het 'waarom' achter taken. Natuurlijk met een flinke dosis humor, want dat is aan Koen wel toevertrouwd.
100% durven vertrouwen
Meteen vanaf de start waren beide vestigingen enorm succesvol. “Gelukkig werkte ik destijds al samen met Kolibrie. Ik had er niet aan moeten denken dat ik alle personeelsadministratie zelf had moeten doen. Zet mij maar met mijn team op de vloer. Lekker broodjes knallen, zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen en dat onze gasten het naar de zin hebben.”