FAQ

Werk je via Kolibrie en heb je vragen over je contract, loonstrook of verlof? Op deze pagina vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen. Zo weet je precies waar je aan toe bent, helder en overzichtelijk.

Digitaal inschrijven

Hiervoor kun je altijd het beste contact opnemen met de helpdesk, te bereiken via de telefoon of per mail. Ze lossen het direct voor je op.

Als medewerker ontvang je standaard 3 x 1 jaar contract. Het 4e contract is voor onbepaalde tijd. Eventuele eerdere contracten bij dezelfde werkgever vóór het contract bij Kolibrie tellen ook gewoon mee. Dat noemen we opvolgend werkgeverschap.

Binnen verschillende CAO’s is het mogelijk om (onder bepaalde voorwaarden) seizoenscontracten aan te bieden voor een specifieke periode van het jaar. Geef aan ons door wat jullie seizoen is, en we bieden de juiste seizoenscontracten aan.

Check of het mailadres klopt, dat is namelijk het meest voorkomende probleem. Ook horen we vaak dat onze uitnodiging bij de medewerker in de spam of ongewenste map binnen komt, omdat Kolibrie voor de medewerker een onbekend bedrijf is.

In het online portaal heb je direct inzicht in de voortgang van een inschrijving. Wij sturen de medewerker automatische reminders om de benodigde gegevens aan de inschrijving toe te voegen.

Geen probleem, dit is nog aan te passen. Zolang de inschrijving nog niet is afgerond kan het uurloon daarin aangepast worden. Heeft de medewerker het contract al ontvangen (en getekend)? Dan sturen we de medewerker een wijzigingsbrief voor deze aanpassing.

Kan gebeuren! Ook hiervoor kan de medewerker het beste even contact opnemen met onze helpdesk om het probleem op te lossen. Zij kunnen meteen met je meekijken.

Zo weten we bij Kolibrie 100% zeker dat dit de juiste persoon is aan wie we een contract aan gaan bieden, zonder dat wij deze medewerker ooit in het echt hebben gezien.

De medewerker kan het contract middels een digitale bevestiging ondertekenen. Zo hoeft er niemand te printen, scannen of bijlages op te sturen.
Laad meer

Werken via Kolibrie

Je kan onze helpdesk doordeweeks telefonisch bereiken via 013-5499100. We zijn van 9:30 tot 17:00 uur aanwezig. Daarnaast kun je ons natuurlijk ook altijd mailen via helpdesk@kolibrie.nl . Wij streven er naar jou binnen 1 dag antwoord te geven. Dat lukt ons in praktijk dan ook bijna altijd 😊

Je kan jouw uren, vakantiedagen (en andere zaken omtrent verlof), jaaropgaven en salarisstroken inzien in de Kolibrie App. Kom je er niet helemaal uit? Neem contact op met de helpdesk en zij kijken met je mee!

Kolibrie is dé marktleider in payroll. We hebben al ruim 25 jaar ervaring en weten beter dan wie dan ook hoe de wet in elkaar steekt. Jouw salaris wordt netjes op tijd uitbetaald en bij vragen staat er een vakkundige helpdesk direct voor jou beschikbaar. Kortom, alleen maar voordelen!

Voor jou als werknemer verandert er door payrolling weinig. Je zal merken dat je loonstrookje er nét wat anders uitziet, maar in de praktijk blijft je werk inhoudelijk precies hetzelfde. Jouw leidinggevende zal je, zoals gewend, gewoon blijven aansturen. Het voordeel voor jou is dat jouw salaris en verlof opgepakt wordt door ons! Hierdoor weet je zeker dat alles goed geregeld is.
Laad meer

Kolibrie Online

Mocht je jouw wachtwoord vergeten zijn, of ben je zelf nog nooit op Kolibrie Online geweest? Kies dan op de inlogpagina voor ‘Wachtwoord vergeten’, vul jouw mailadres in en ontvang een mail om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Op de website en in de app kun je bij precies dezelfde gegevens. Beide platforms zijn dan ook voor iedereen te gebruiken, het ziet er alleen net wat anders uit. Jij kunt zelf kiezen wat voor jou (op welk moment) het fijnste werkt.

Als je een storing krijgt in de app, is het goed om te weten dat je ook altijd nog terecht kan op de website: Kolibrie Online. De storing in de app wordt zo snel mogelijk verholpen.

Via de tegel ‘Urenbriefje invullen’ of de knop aan de linkerzijde ‘Urenbriefjes’ kom je bij het urenbriefje van de juiste periode uit. In het urenbriefje zijn er verschillende opties op basis van het type medewerker:

Medewerker met vaste contracturen
  • In het urenbriefje kun je zien wat de contracturen per week zijn. De vaste uren kunnen we eventueel standaard in het urenbriefje klaarzetten en verwerken, zodat je alleen bij bijzonderheden (ziekte of verlof) iets door hoeft te geven. Anders verwerken wij de contracturen automatisch.
  • Geef je minder dan de contracturen door voor een week? Dan kun je na het goedkeuren van het urenbriefje aangeven wat de reden hiervan is. Kolibrie zal dan verder controleren of alles voor die week juist verwerkt is.
Flexibele medewerkers zonder contracturen
Voor de flexibele medewerkers geldt geen minimum aantal uur per week. Let er goed op dat we hierbij wel rekening moeten houden met wet- en regelgeving zoals:
  • Minimaal 3 uur per oproep/dienst
  • Maximaal 12 uur per oproep/dienst
  • Maximaal 60 uur per week (55 uur per 4 weken, 48 uur per 16 weken)
Medewerkers waarvan nog een inschrijving loopt
Het is mogelijk om voor een medewerker waarvan de inschrijving nog loopt al uren in het urenbriefje te zetten. Na het ‘Goedkeuren’ van het urenbriefje houden we bij Kolibrie de uren bij. Zodra de medewerker zijn/haar contract heeft getekend, zetten we automatisch de uren door richting het eerstvolgende betaalmoment.

In het urenbriefje herken je de medewerker waarvan een inschrijving nog loopt aan de ontbrekende functietitel. Dit zijn gegevens die gedurende een inschrijving mogelijk nog kunnen veranderen.  

Kolibrie heeft een directe koppeling met een aantal kloksystemen (bijvoorbeeld: Strobbo, L1nda, Horeko of Nostradamus). Via deze koppeling kun je gewerkte uren rechtstreeks naar Kolibrie Online versturen. Op Kolibrie Online hoef je de uren alleen nog te controleren. Aan de hand van een aantal eenvoudige stappen heb je de uren snel aan ons bevestigd.

Wil je de uren vanuit een ander kloksysteem of Excel bestand importeren, is dat ook mogelijk op Kolibrie Online. Stuur ons een voorbeeld bestand en wij kunnen dit voor je inregelen op Kolibrie Online. Dat scheelt een hoop werk bij het doorgeven van de uren!

Nieuwe inschrijving
Concept, medewerker is nog niet uitgenodigd.

Medewerker dient gegevens nog aan te vullen
Persoonlijke gegevens en/of ID- documenten ontbreken nog. In stap 4, 5 of 6 kun je zien waar de medewerker precies is gebleven.

Opdrachtgever vult gegevens aan
Opdrachtgever dient selfie te controleren in stap 6.

Inschrijving aangeboden aan Kolibrie
Alle gegevens zijn compleet. Kolibrie controleert de gegevens en stelt het contract op. Het kan voorkomen dat er aan de hand van de aangeleverde gegevens nog aanvullende acties vanuit Kolibrie nodig zijn. Dit kun je herkennen aan de exportstatus ‘handmatige verwerking’. Bij vragen over de ingevulde gegevens ontvangt de opdrachtgever of medewerker bericht van Kolibrie.
Laad meer

Kolibrie App

De Kolibrie App is te downloaden op jouw telefoon via de Google Play Store en de App Store. Het online portaal kun je bezoeken via online.kolibrie.nl

Je kan inloggen op de app met een e-mailadres en jouw eigen wachtwoord.

Om een nieuw wachtwoord aan te vragen kun je contact opnemen met de helpdesk.

Gaat er iets fout? Of heb je een vraag? Onze helpdesk is doordeweeks dagelijks telefonisch en per mail bereikbaar via 013-5499100 en helpdesk@kolibrie.nl
Laad meer

Ook de voordelen van samenwerken met Kolibrie ervaren?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla commodo odio pulvinar leo pulvinar, nec consequat massa bibendum.