Geen personeelsadministratie
Opmaken van een arbeidsovereenkomst, aanmelden arbodienst, volgen van de cao en alle wijzigingen, pensioenfondsen etc. Al die dingen hoef je als ondernemer niet meer te doen. Ook niet voor tijdelijke medewerkers en oproepkrachten. Dat bespaart je een hele hoop tijd. Daarnaast ben je beter bestendig tegen flexibele omstandigheden.Juridisch werkgeverschap verleggen
Als werkgever heb je verantwoordelijkheden en verplichtingen. Door jouw medewerker bij een payrollorganisatie op contract te hebben, verleg je ook die verantwoordelijkheden en risico’s. Kies je daarbij voor een gecertificeerd payrollbedrijf, dan ben je ook nog eens bij de Belastingdienst gevrijwaard van een aantal zaken. Kijk daarom altijd of het payrollbedrijf is opgenomen in het register van Stichting Normering Arbeid (SNA).
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden voor een medewerker via een payrollbedrijf zijn gelijk aan wanneer een medewerker bij jou op contract staat. Wél hebben sommige payrollbedrijven interessante extra’s voor jouw medewerker zoals korting op de collectieve zorgverzekering of toegang tot online trainingen die het extra interessant maken.
Kosten payroll
Het uitbesteden van de personeelsadministratie en de salarisadministratie brengt kosten met zich mee. En die zitten opgenomen in het uurtarief dat je betaalt aan de payrollorganisatie. Het brutosalaris en de afdrachten zijn uiteraard hetzelfde. Maar in de praktijk blijkt de meerprijs voor de dienstverlening van het payrollbedrijf niet op te wegen tegen de tijd die het jou als ondernemer bespaart, tijd waarin je andere dingen kunt doen die jouw bedrijf verder brengen. Om alle kosten inzichtelijk te maken hebben we een rekenvoorbeeld gemaakt om je payroll kosten te berekenen.
Geen 100% ontzorging
Hoewel je op gebied van personeelsadministratie en loonadministratie veel werk uit handen geeft, blijft de werving en selectie van jouw nieuwe medewerker bij jou liggen. Alleen op die manier houd je zelf grip op de samenstelling van jouw eigen team en dus jouw eigen dienstverlening.Binding met het bedrijf
Jouw medewerker werkt voor jou en heeft met jou en de directe collega’s het meeste contact. Alleen wanneer hij of zij vragen heeft over de arbeidsovereenkomst, salarisbetaling of bij de begeleiding van een ziekmelding, heeft hij contact met de payrollorganisatie.Het is daarom belangrijk dat je een payrollorganisatie kiest die een goed bereikbare helpdesk heeft. Zo heeft jouw medewerker het gevoel dat hij of zij altijd bij iemand terecht kan en dat vertaalt zich naar plezier op de werkvloer!
Met deze voordelen, nadelen en tips hebben we het hopelijk makkelijker voor je gemaakt om de juiste keuze te maken voor jou en je organisatie.
Veelgestelde vragen over de voordelen van payroll
Voor wie is payroll geschikt?
Wat zijn de payrollkosten?
Waar moet ik op letten als ik payrollbedrijven wil vergelijken?