Home    /    Blogs    /    Verandering als enige constante

Verandering als enige constante

Onze branche verandert voortdurend. Ik neem je even mee. Grenzen verdwijnen en traditionele schotten verplaatsen zich. Branchevervaging, brancheverbreding, blurring. Maakt niet uit hoe je het noemt, maar iedereen heeft ermee te maken. Ook wij, als KHN. Daar kunnen we over klagen en ons radicaal tegen verzetten, maar daar geloof ik niet in. Meebewegen, daar geloof ik wél in. En uitgaan van je eigen kracht, ook daar ben ik van overtuigd. Je moet de goede dingen doen en die dingen goed doen. In die volgorde. Dan win je de wedstrijd.

Daarom hebben we ons in Amsterdam hard gemaakt voor regels rondom Airbnb. Niet omdat we verhuur van privé-woningen tegen willen en kunnen gaan, maar omdat er sprake moet zijn van een eerlijk speelveld. Daarom vallen we over een wijntje drinken bij de kapper zonder juiste vergunning. Niet omdat we de meerwaarde voor die kapper niet begrijpen, maar omdat er richtlijnen gelden voor het verstrekken van alcohol. Ook voor die ondernemer. Ik zie ondernemen als een wedstrijd. En een wedstrijd kun je alleen winnen als voor iedereen dezelfde spelregels gelden.

 

Ik weet ook dat ondernemen in de horeca niet altijd gemakkelijk is. Het is een ongelooflijk cliché, maar je moet echt van alle markten thuis zijn. Kijk eens wat er gebeurt in de branche. Niet alleen vervagen de grenzen, maar ook digitalisering brengt het nodige teweeg. Denk aan een platform zoals thuisbezorgd.nl of de ontelbare review-mogelijkheden. Mensen maken niet alleen een keuze terwijl ze de stad inlopen, maar kiezen ook thuis op de bank of aan de keukentafel waar en wat ze gaan eten. Ook de rol van horeca verandert. In steeds meer visies van gemeenten, neemt horeca een belangrijke rol in, naast winkelen, natuur en cultuur. En als je de gast gewonnen hebt, beconcurreer je elkaar om goede medewerkers te vinden én te behouden. Want goede mensen zijn schaars en kunnen overal aan de slag. Kortom: als ondernemer moet je bijblijven. En dan ook nog eens snel kunnen denken en handelen. Dat is niet niks. Maar wel ontzettend boeiend!

Over de auteur

Hugo Maat (1975) is manager KHN Inkoop, onderdeel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). KHN Inkoop beheert het ledenvoordeelprogramma van KHN en biedt een eigen adviesdienst op het gebied van leverancierscontracten. Hugo denkt graag in karate- of judotermen. Bijvoorbeeld: massieve tegenstand werkt niet, je moet meebewegen om te kunnen winnen.

Lees meer
Lees minder
Vorige 6 / 15 Volgende

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing
Akkoord