BlogsArbeidsinspectie gaat vanaf zomer 2025 strenger controleren binnen horeca
De arbeidsinspectie gaat vanaf de zomer 2025 strenger controleren binnen de horeca. Dat laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Heeft jouw hotel, restaurant of café alles op orde? Lees direct waar de arbeidsinspectie op controleert, wat je als horecabedrijf riskeert en wat je moet doen om de controle goed door te komen.
Waar controleert de arbeidsinspectie op in de horeca?
De arbeidsinspectie richt zich in de horeca vooral op risico’s zoals te lange werktijden (vooral bij jongeren), uitbuiting, onderbetaling, gevaarlijke werkomstandigheden en illegale arbeidsconstructies. Zowel de werkgever als de medewerkers zijn verplicht om de inspecteur alle gevraagde informatie te geven. Daarnaast dien je te beschikken over een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO).
Wat riskeer je?
Lukt het niet om direct alle gegevens te overhandigen? Dan kan de inspecteur een boete opleggen. De hoogte hiervan hangt af van de aard en de ernst van de overtreding, maar kan oplopen tot duizenden euro’s. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Wat kun je doen om een boete voor te zijn?
Zorg dat je goed bent voorbereid op de arbeidsinspectie. Houd bijvoorbeeld je personeelsdossiers goed op orde, registreer werk- én pauze-uren, betaal je medewerkers ten minste het minimumloon en zorg voor voldoende veiligheid op de werkplek. Verder is het verplicht om te beschikken over een RI&E en een PAGO.
Zorg voor een up-to-date RI&E
Het is al sinds 1994 verplicht om een RI&E te hebben bij meer dan één medewerker. En sinds 2022 is er een nieuwe, branchespecifieke RI&E, waardoor horecabedrijven deze moesten actualiseren. Uit controles is gebleken dat veel bedrijven dit nog niet hebben gedaan. Gaat er bij jou ook geen belletje rinkelen? Het vernieuwen (of opmaken) van een RI&E kan op meerdere manieren.1. Stel je RI&E zelf op
Maak gebruik van het erkende RI&E instrument voor de horeca, een digitale vragenlijst met 15 onderdelen. Dit kan je downloaden van RIE.nl. Na het invullen van de vragenlijst stel je zelf (of samen met je preventiemedewerker) een plan van aanpak op. Heb je meer dan 25 medewerkers in dienst? Laat het plan van aanpak toetsen door een gecertificeerd kerndeskundige.
2. Schakel Horeca Adviesbureau in
Liever uitbesteden? Onze partner Horecaadviesbureau.nl neemt de RI&E voor je uit handen. Neem contact op met Marinus van Dorst via marinus@horecaadviesbureau.nl of ga naar de website horecaadviesbureau.nl.
Maak je PAGO op orde
Een ander verplicht onderdeel van de arbeidsinspectie controle is om een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) aan te kunnen bieden aan je medewerkers. De inhoud van een PAGO volgt uit de RI&E. Het doel hiervan is om de gezondheidsrisico’s die het werk met zich meebrengt zo veel mogelijk te beperken.1. Maak gebruik van NewU
Creëer je PAGO in no-time met de vitaliteitstool NewU. Combineer het eventueel met een Preventief Medisch Onderzoek (PMO), waarmee je naast werkgerelateerde gezondheid ook algemene gezondheid, leefstijl en vitaliteit van de medewerker in beeld brengt. Met gevalideerde lijsten voldoe je direct aan de wetgeving. Proberen? Vraag je Kolibrie accountmanager voor meer info of bel naar 013-5499102.
Neem contact op.
2. Werk samen met een arbodienst