Blogs  /  Kolibrie geeft je medewerkers een gedragsanalyse

Blogs

Medewerker HR in gesprek met collega

Kolibrie geeft je medewerkers een gedragsanalyse

Loopt het niet helemaal lekker op de werkvloer van je zaak? Of heb je het gevoel dat je medewerkers meer potentie hebben? Leer dan je medewerkers nog beter kennen. Waarschijnlijk hebben ze handelswijzes of verborgen talenten waar je nog niet van wist. Dit kan het werk beïnvloeden. Maar hoe kom je hierachter? Kolibrie kan jou helpen met een gedragsanalyse van jouw personeel! In deze blog vertellen we je meer over deze analyse. 

Je bent wie je bent, maar gedrag is niet in beton gegoten

Je bent wie je bent. Je bent geboren met je haar- en oogkleur vastgesteld, de grootte van je oren en je karaktertrekken. Dat verandert niet. Natuurlijk gedrag, daarentegen, is wel iets waar je aan kan werken en in kunt groeien. Je kunt jezelf trainen om beter om te gaan met bepaalde situaties en/of personen door middel van coping mechanismen. Eigenlijk simpelweg ‘ezelsbruggetjes’ die je voor jezelf creëert om niet te vervallen in gewoontes. De eerste stap voor het ontwikkelen van deze mechanismen is jezelf door en door te leren kennen. 

Om je personeel te helpen zichzelf optimaal te leren kennen gebruikt Kolibrie een gedragsanalyse. Het is in feite een analyse van je gedrag en handelswijzes. Met deze analyse ontdekt je personeel in hoeverre hun natuurlijke gedrag past bij hun rol/functie. De gedragsanalyse is een online vragenlijst, je personeel kan de analyse dus makkelijk thuis afnemen. 

De vragenlijst bevat 24 vragen. Bij elke vraag selecteert je medewerker welke optie het beste bij hem of haar past en wat het minst goed past. Het gaat dus nooit om goed of fout, je komt er juist achter wat jouw sterke kanten zijn en hoe dit het beste floreert in jouw functie/rol. Deze conclusies brengen we in kaart met het DISC-model. Maar wat is dat, het DISC-model?

Het DISC-model geeft een globaal beeld van hoe je personeelslid zich gedraagt bij jou op werkvloer. Het gedrag van je medewerkers is belangrijk voor veel aspecten van het werk. Denk aan de samenwerking met collega’s, het maken van beslissingen, de omgang met gasten en natuurlijk hoe je personeel omgaat met conflicten op de werkvloer. Soms escaleert een situatie met een gast. Hoe je personeel daar precies mee omgaat, hebben we beschreven in deze blog.
 

Hoe reageer je op verschillende omstandigheden?

Het DISC-model, ook wel Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) genoemd, is ontwikkeld door Thomas International. Het is een model dat weergeeft hoe mensen zich gedragen op basis van vier uitgangspunten. Het meet hoe je reageert op allerlei omstandigheden op het werk. 
 

D: Dominantie

Als je medewerker hoog scoort op D is hij of zij waarschijnlijk extravert, assertief, prestatiegericht en gaat confrontatie niet uit de weg. Hij onderhandelt goed en neemt makkelijk beslissingen. De valkuilen van een D zijn mogelijk veel risico’s nemen, ongeduldig zijn en soms te direct communiceren. Dit kan door anderen als bot worden ervaren. 
 

I: Invloed

Als je medewerker hoog scoort op I is hij of zij extravert, enthousiast, verbaal sterk en optimistisch. De hartelijke I praat veel en neemt beslissingen vooral op gevoel. De I kan echter wat opdringerig overkomen, en is gevoelig voor trends en imago. 
 

S: Stabiliteit

Iemand die hoog scoort op S is wat introverter dan D en I. Hij of zij is betrokken bij zijn omgeving, attent en wat gesloten. De S werkt goed in een team en houdt graag de harmonie goed. Hij is servicegericht en een echte luisteraar. Dat is fijn voor je gasten! Maar de valkuil van een typische S is dat hij te bescheiden is, onderdanig overkomt en zichzelf wegcijfert. De S houdt niet van conflicten. 
 

C: Conformiteit

Als je medewerker hoog scoort op C is hij of zij, net als S, wat introverter. De C houdt alles onder controle, observeert veel en werkt nauwkeurig. Een C is betrouwbaar, objectief en gericht op kwaliteit. Als een echte denker neemt de C beslissingen heel weloverwogen. Daar staat tegenover dat een C soms teveel controledrang heeft en kritisch, formeel en afstandelijk kan overkomen.
 

Toelichting van de uitslag

Heeft je medewerker de analyse voltooid? Dan volgt er nu een gesprek tussen Kolibrie en je medewerker. Tijdens dit gesprek lichten we de analyse en de conclusies toe. Deze kunnen namelijk, net als bij vele assessments, best zwart/wit zijn. Dit gesprek geeft ook je medewerker de kans om aan te geven of hij de uitslag herkent en wat hij ervan vindt. Tot slot kijken we naar welk gedrag van je medewerker wel en niet gewenst is op de werkvloer in verschillende situaties, en welk gedrag we eventueel kunnen aanpassen. 

Dus, heb je het gevoel dat sommige zaken rond je personeel wat stroef lopen op de werkvloer? Onze gedragsanalyse kan licht werpen op waar dat aan ligt, en hoe je dat verandert. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over deze analyse. 

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord