/  Blogs  /  Zo zorg je ervoor dat personeel bij jou wil werken

Blogs

Kok bereidt wokgerecht in keuken

Zo zorg je ervoor dat personeel bij jou wil werken

Je hebt waarschijnlijk een lastige tijd gehad. Je zaak is tijdens een groot deel van de coronacrisis gesloten geweest en die thuisbezorging van je gerechten bracht toch niet hetzelfde op als je gewend was, zowel qua omzet als qua voldoening. Gelukkig mag je inmiddels alweer even open zijn, al moet de horeca om 0.00 uur ’s nachts sluiten! Wat is het heerlijk om tijdens deze zomer je gasten (ondanks de mindere bezetting) weer van lekkere drankjes en hapjes te voorzien op je terras en in je fijne café.
Maar, je hebt mogelijk last van hetzelfde probleem waar heel veel Nederlandse horecaondernemers mee kampen: een tekort aan personeel. In het eerste kwartaal van 2021 nam het aantal vacatures het meeste toe in de horecasector en de werkloosheid daalde. Het personeel dat in 2020 noodgedwongen ontslagen werd, is aan de slag gegaan in andere sectoren, zoals teststraten en werk dat op afstand mogelijk is.

‘Er is altijd wel personeel beschikbaar, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze bij jou willen werken.’

Ondertussen zit jij met je handen in het haar. De bediening rent zich een slag in de rondte, maar nog steeds duurt het te lang voor de gasten hun bestelling krijgen, en de lijst met bestellingen wordt alsmaar groter. Uit nood haal je uiteindelijk maar een deel van de tafels weg. Maar je weet dat je meer zou kunnen verdienen met meer personeel, en de vacatures zijn gepubliceerd.

Dus, hoe zorg je ervoor dat je personeel vindt? Hoe zorg je ervoor dat mensen bij jou willen werken? Dat doe je door een aantrekkelijke werkgever te worden. Er is altijd wel personeel beschikbaar, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze bij jou willen werken.

Maak van jezelf een aantrekkelijke werkgever. Dit gaat verder dan alleen een goed salaris. Zorg ervoor dat je personeel met plezier naar het werk gaat. Organiseer regelmatig een uitje of een borrel, dit zorgt voor saamhorigheid op de werkvloer. Wanneer er saamhorigheid is, blijven mensen langer bij je werken, waardoor alles op rolletjes loopt. Over een borrel gesproken, wij zagen laatst een café in Tilburg waar ze een sollicitatieborrel georganiseerd hadden. Een borrel (met gratis drank natuurlijk) waar je meteen kon solliciteren om daar te gaan werken. Zo zien je potentiële werknemers direct wat voor leuke werkgever jij bent!

Onderschat ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Je medewerkers kennen vast mensen die een baan zoeken. Als je medewerkers zich prettig voelen in jouw bedrijf, zullen ze hun vrienden aanraden om bij jou te solliciteren. Het loont ook zeker om beloningen te geven aan de aangevers! Bijvoorbeeld als een van hun vrienden minimaal 2 maanden blijft werken, krijgt de aangever €100.

Denk ook aan leuke arbeidsvoorwaarden, zoals dat je personeel af en toe gratis kan mee-eten met de chef, of één keer per jaar gratis bij jou mag eten met hun huiselijke kring. Of wat dacht je van een gratis abonnement op de sportschool? Mogelijk kun je zelfs een deal sluiten met een lokale sportschool. Jij kunt met korting abonnementen krijgen voor je personeel, en in ruil daarvoor kan hun personeel met korting eten bij jou. Dit verhoogt je klandizie en mond-tot-mondreclame. Een win-winsituatie, dus!

Door creatief te zijn word je een aantrekkelijke werkgever voor personeel. Je huidige werknemers komen met plezier naar hun werk, en je zult makkelijker nieuw personeel vinden.

Meer weten? Download gratis ons e-book over personeelstekort!

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord