/  Blogs  /  Stappenplan: Zo trek jij (nu) goed horecapersoneel naar je toe!

Blogs

Medewerkers bediening staan bij de bar kijken lachend in de camera

Stappenplan: Zo trek jij (nu) goed horecapersoneel naar je toe!

Vorig jaar heb je waarschijnlijk medewerkers moeten laten gaan, in sommige gevallen hoefde dit gelukkig niet. Maar nu de horeca weer zo goed als volledig open is, komt een moment dat jij (weer) goed personeel nodig hebt. Betrouwbare mensen, met hart voor de zaak. Helaas ben jij niet de enige die dit zoekt. Dus wat kan jij nu doen, om goed personeel naar je toe te trekken?

5 concrete stappen die jij nu kan zetten:

 

Stap 1: Geef jouw ideale medewerker een gezicht

Welk type personeel heb jij nodig? Welke rollen moeten zij vervullen? Is jouw concept nog hetzelfde of heb je dat inmiddels aangepast? En zo ja, welk type personeel past daarbij? Denk na over leeftijd, geslacht, opleidingsniveau… Geef jouw ideale medewerker nu een gezicht, zodat je straks weet wie je nodig hebt. 
 

Stap 2: Zoek gericht

Nu je weet wie je zoekt, kan je inventariseren waar je die mensen kunt vinden. Zijn zij gedetacheerd? Zitten ze op LinkedIn? Ga je ze via via bereiken? De kans is groot dat jij als horecaondernemer veel mensen kent. Gebruik dat netwerk, zeg eerlijk wie je nodig hebt, vraag of zij iemand kennen. Leg ook contact met professionals die eventueel personeel voor jou kunnen zoeken. Vraag tips, tricks, achterhaal wat het uitbesteden kost. Stippel nu jouw route uit, zodat je gericht aan de slag kan. 
 

Stap 3:  Laat zien dat je er bent

Op dit moment werkt veel horecapersoneel noodgedwongen in een andere branche. Voor de één pakt dat positief uit, voor de ander niet. Die groep met heimwee naar de horeca, houdt de oren en ogen open voor een nieuwe baan in de horecabranche. Zorg dus dat zij jou kunnen vinden. Ga online! Vul Social Media kanalen met wat jij doet. Er is altijd wel iets te vertellen. Druk met onderhoud? Post het. Nieuw concept? Deel het. Laat zien wat je doet en dat jij bestaat.

Past online niet bij jou? Zet een mooi opvallend bord voor de zaak. Plaats een advertentie in de regionale krant. Verzin ludieke acties. Laat folders drukken, bezorg ze in een leuke wijk. Zoek de samenwerking met andere ondernemers. Misschien kunnen jullie samen een (coronaproof) mini evenementje opzetten? Kortom: probeer in beeld te komen en te blijven.
 

Stap 4: Bedenk wat jou onderscheidend maakt

Wie ben jij? Wat maakt jou tot een leuke werkgever? En waarom is jouw bedrijf de plek waar mensen graag zouden willen werken? Bied jij ontwikkelkansen of een geheel nieuw concept? Kruip in de huid van de medewerker, bedenk wat zij belangrijk vinden en wat jij in huis hebt dat hierbij past. Werk dit uit en gebruik dit in jouw communicatie.
 

Stap 5: Wees gastvrij 

Een sollicitatiegesprek voeren voordat je überhaupt een werkplek kan bieden klinkt een beetje vreemd, maar dat is het zeker niet. Nodig mensen uit voor een kop koffie. Ga in gesprek, laat zien wat je te bieden hebt. Heb je een fijn gesprek gehad? Tijd om een contract te tekenen!



Wat je nodig hebt is goed personeel. Wat je niet nodig hebt is het werk daaromheen. Ontzorg jezelf met onze payroll services en richt je als ondernemer op zaken die echt belangrijk zijn. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord