Home    /    Blogs    /    Stappenplan: Zo trek jij (straks) goed horecapersoneel naar je toe!
De stappen om goed personeel naar je toe te trekken

Stappenplan: Zo trek jij (straks) goed horecapersoneel naar je toe!

Misschien heb je medewerkers moeten laten gaan, misschien hoefde dit niet. Maar er komt een moment dat jij (weer) goed personeel nodig hebt. Betrouwbare mensen, met hart voor de zaak. Helaas ben jij niet de enige die dit zoekt. Dus wat kan jij nu doen, om (straks) goed personeel naar je toe te trekken?

5 concrete stappen die jij nu kan zetten:

 

Stap 1: Geef jouw ideale medewerker een gezicht

Welk type personeel heb jij nodig? Welke rollen moeten zij vervullen? Is jouw concept nog hetzelfde of heb je dat inmiddels aangepast? En zo ja, welk type personeel past daarbij? Denk na over leeftijd, geslacht, opleidingsniveau… Geef jouw ideale medewerker nu een gezicht, zodat je straks weet wie je nodig hebt. 

 

Stap 2: Zoek gericht

Nu je weet wie je zoekt, kan je inventariseren waar je die mensen kunt vinden. Zijn zij gedetacheerd? Zitten ze op LinkedIn? Ga je ze via via bereiken? De kans is groot dat jij als horecaondernemer veel mensen kent. Gebruik dat netwerk, zeg eerlijk wie je nodig hebt, vraag of zij iemand kennen. Leg ook contact met professionals die eventueel personeel voor jou kunnen zoeken. Vraag tips, tricks, achterhaal wat het uitbesteden kost. Stippel nu jouw route uit, zodat je gericht aan de slag kan. 

 

Stap 3:  Laat zien dat je er bent

Op dit moment werkt veel horecapersoneel noodgedwongen in een andere branche. Voor de één pakt dat positief uit, voor de ander niet. Die groep met heimwee naar de horeca, houdt de oren en ogen open voor een nieuwe baan in de horecabranche. Zorg dus dat zij jou kunnen vinden. Ga online! Vul Social Media kanalen met wat jij doet. Er is altijd wel iets te vertellen. Druk met onderhoud? Post het. Nieuw concept? Deel het. Laat zien wat je doet en dat jij bestaat.

 

Past online niet bij jou? Zet een mooi opvallend bord voor de zaak. Plaats een advertentie in de regionale krant. Verzin ludieke acties. Laat folders drukken, bezorg ze in een leuke wijk. Zoek de samenwerking met andere ondernemers. Misschien kunnen jullie samen een (coronaproof) mini evenementje opzetten? Kortom: probeer in beeld te komen en te blijven.

 

Stap 4: Bedenk wat jou onderscheidend maakt

Wie ben jij? Wat maakt jou tot een leuke werkgever? En waarom is jouw bedrijf de plek waar mensen graag zouden willen werken? Bied jij ontwikkelkansen of een geheel nieuw concept? Kruip in de huid van de medewerker, bedenk wat zij belangrijk vinden en wat jij in huis hebt dat hierbij past. Werk dit uit en gebruik dit in jouw communicatie.

 

Stap 5: Wees gastvrij 

Een sollicitatiegesprek voeren voordat je überhaupt een werkplek kan bieden klinkt een beetje vreemd, maar dat is het zeker niet. Nodig mensen uit voor een kop koffie. Ga in gesprek, laat zien wat je te bieden hebt. Heb je een fijn gesprek gehad? Geef het dan eerlijk aan als je iemand in dienst zou willen nemen, als de tijd rijp is. 

 

 

Wat je nodig hebt is goed personeel. Wat je niet nodig hebt is het werk daaromheen. Ontzorg jezelf met onze payroll services en richt je als ondernemer op zaken die echt belangrijk zijn. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Vorige 4 / 21 Volgende

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing
Akkoord