Blogs  /  Toekomst theatersector

Blogs

Podium en zaal van Theater Carré

Hoe ziet de toekomst van de theatersector eruit? 3 ontwikkelingen!

De theaterwereld is constant in verandering en ontwikkelt snel. De coronacrisis heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Nog nooit eerder moesten theaters zich zo snel aanpassen aan de nieuwe situatie en moesten er op een hoog tempo allerlei nieuwe ontwikkelingen geïmplementeerd worden. Nu de coronacrisis grotendeels achter ons ligt, is het tijd om verder te kijken naar de toekomst.

Hoewel het coronavirus onverwachts kwam oplaaien (en langer bleef dan gehoopt) kunnen we een aantal toekomstige ontwikkelingen wél voorspellen. Hoe ziet de toekomst van de theatersector eruit?

Verandering in publiekssamenstelling 

Het publiek dat theaters bezoekt is langzaam maar zeker aan het veranderen. Deze verschuiving wordt niet alleen veroorzaakt door een vergrijzing van de samenleving, maar ook een verandering in interesses onder de huidige en toekomstige doelgroep draagt hieraan bij. Er zijn verschillende veranderingen op het gebied van culturele achtergrond, maar ook de leeftijdsopbouw onder deze groep is in beweging. Hierdoor verandert de publiekssamenstelling van theatervoorstellingen. Waar voorheen voornamelijk ouderen werden aangetrokken, zal het nu noodzakelijk zijn om een nieuwe doelgroep aan te boren. Daarnaast is het noodzakelijk om er rekening mee te houden dat deze nieuwe doelgroep niet dezelfde interesses heeft als de oude doelgroep. Waar theaters voorheen de programmering misschien vooral vulden met klassieke opvoeringen, worden jongeren meer aangetrokken tot cabaretvoorstellingen en een diverser aanbod.
 

Verandering van vrijetijdsmarkt 

We brengen onze vrije tijd heel anders door dan tien jaar geleden. De theatersector lijkt weggedrukt te worden door een explosie aan streamingsdiensten en andere websites waar content wordt aangeboden. Zelfs theatervoorstellingen zijn tegenwoordig op streamingsdiensten te bekijken en het publiek wil steeds meer, steeds vaker en steeds sneller. Waarom zou iemand nog naar een theater komen als ze hun favoriete content ook online kunnen kijken? Hoe pas je je aanbod zo aan dat zelfs dit publiek zich aangetrokken voelt tot een theaterbezoek? Het is belangrijk om in te spelen op deze verandering zodat ook deze groep op den duur kennis maakt met de theatersector en alles wat het te bieden heeft.
 

Online aanwezigheid 

Alles is tegenwoordig online te vinden. Naast het online aanbieden van theatervoorstellingen door middel van streamen, is het ook belangrijk om online aanwezigheid te vergroten via populaire social media zoals Instagram en TikTok. Dit is dé methode om een nieuwe doelgroep aan te boren en misschien zelfs de kans om als theatergroep viral te gaan. Een foldertje met het aanbod van dat seizoen rondsturen is niet langer voldoende voor deze generatie. Ze willen online geprikkeld worden en direct kunnen zien wat er te doen is bij hun theater.

Kortom: de theatersector is volop in beweging. Hoewel de toekomst soms wat onzeker is gebleken zijn er veel stappen die nu al gezet kunnen worden. Het erkennen van de veranderingen in de sector die nu al zichtbaar zijn en nog gaan komen is daarin de eerste stap. Wat zijn belangrijke ontwikkelingen binnen jouw bedrijf? Welke verschuivingen zie je gebeuren?

Naast deze trends zijn er ook belangrijke ontwikkelingen op het gebied van personeel en werkgelegenheid binnen de theatersector. Download de infographic met de meest belangrijke cijfers én tips hoe je omgaat met het dreigende personeelstekort.

Ben je nog onzeker over de toekomst van jouw bedrijf? Zou je graag eens in gesprek gaan met een specialist van Kolibrie? Neem contact op!
 

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord