Blogs / ChatGPT
Er is een grote kans dat jij het al eens ergens voorbij hebt horen komen: ChatGPT. Binnen een paar seconden heb jij antwoord op al jouw vragen. Uren bladeren door boeken of scrollen op het internet is hiermee verleden tijd. Sommige zijn kritisch over het AI-programma, terwijl de ander het juist ziet als uitkomst voor toekomstige uitdagingen en een bron van inspiratie. Eén ding is duidelijk: de mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe kan ChatGPT dan een bijdrage leveren voor ondernemers? Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet!
Allereerst: wat is ChatGPT?
ChatGPT is een zelflerende chatbot, die door middel van kunstmatige intelligentie onder meer hoogwaardige teksten produceert en gedetailleerde informatie verzamelt om gesprekken aan te gaan en vragen te beantwoorden. ChatGPT kan daarmee bepaalde processen binnen een bedrijf automatiseren, versnellen of ondersteunen. Dit biedt kansen biedt voor ondernemers.Social media – en vacatureteksten
Op zoek naar een nieuwe bartender, verkoper of manager voor jouw zaak? Vraag ChatGPT om een vacaturetekst voor de desbetreffende functie te schrijven. Wil jij een social post plaatsen over een nieuw recept? ChatGPT schrijft voor jou een pakkende tekst (en niet te vergeten bijpassende hashtags!). Wil jij jouw website optimaliseren door het toevoegen van testimonials of blogs? ChatGPT schiet te hulp!Hierbij geldt altijd: hoe specifieker jouw vraag, hoe beter de content die eruit komt. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven wat de tone of voice is en welke ‘keywords’ je terug wilt laten komen. Gebruik daarbij altijd het antwoord van de chatbot als eerste opzet: check nog wel even of het overeenkomt met jouw eerdere uitingen!
Inspiratie menukaart
Wil jij als horecaondernemer een heerlijk menu creëren, pairing met dranken of gewoonweg inspiratie opdoen? Met ChatGPT krijgt je creativiteit een soort superkracht waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. Weten hoe je iets moet bereiden of combineren? Of overweeg je om vegan, glutenvrije of andere dieetopties toe te voegen aan jouw menu? ChatGPT genereert nieuwe ideeën op basis van populaire recepten en voedseltrends!Klantenservice
Komen er vragen binnen over prijzen, reserveringen of openingstijden? Je kunt ChatGPT inzetten om deze klantvragen en -verzoeken gemakkelijk te beantwoorden. Bovendien kan het worden ingezet voor klachtafhandeling of reviews. Wanneer jij misschien nog weleens in de emotie kan schieten, formuleert de chatbot voor jou een gepaste reactie. De klantenservice gaat op deze manier efficiënter te werk door snel en accuraat antwoord te geven en klanten tevreden te stellen.Bedrijfsdate analyseren
Als ondernemer verzamel je verschillende data als het gaat om inkoop, personeelskosten en bezetting. ChatGPT kan van die datasets gemakkelijk een analyse maken (bijvoorbeeld om te kijken of je marges kloppen). Daarbij kun je om advies vragen wat er opvalt aan de cijfers. Hiervoor geldt: hoe specifieker de vraag, hoe beter het antwoord. Echter moet je altijd opletten met het delen van bedrijfsgevoelige informatie, zeker als je gebruik maakt van de gratis variant.Het gebruik van ChatGPT voor ondernemers kan dus helpen bij het verbeteren van de efficiëntie, klanttevredenheid en het aanpassingsvermogen van bedrijven. Maar neem niet altijd alles klakkeloos over, blijf altijd zelf nadenken!
De gratis variant is voor iedereen toegankelijk na aanmelding met een e-mailadres. Daarnaast is er een betaalde versie die preciezer en sneller is. Benieuwd hoe je het beste iets aan ChatGPT kan vragen? We hebben een handige ChatGPT cheat sheet voor horeca ondernemers samengesteld. Tijd om jouw eerste vraag te stellen aan ChatGPT!