/  Blogs  /  Ze snappen het niet

Blogs

Signing horecazaak - wij zijn open

Ze snappen het niet

Ik hoor regelmatig horecaondernemers verzuchten dat de buitenwereld het niet snapt. Maar als ik doorvraag naar die misvattingen, krijg ik meestal een vaag antwoord. De ondernemer in kwestie heeft vaak zelf veel moeite met duidelijk communiceren. Daarom vijf praktische tips om te zorgen dat gasten, medewerkers en de rest van de wereld het beter gaan begrijpen.

Stopkracht

Zorg voor stopkracht. Communiceer met de buitenkant van je bedrijf op een dusdanige manier dat potentiële gasten weten wat ze binnen kunnen verwachten. Zorg dat je bedrijf opvalt en er optimaal uit ziet. Maak voorbijgangers nieuwsgierig en pas regelmatig je boodschap aan.

Prikkel je gasten

Als de gast binnen is, zorg dan voor regelmatige prikkels om te bestellen. Probeer hem of haar te verleiden tot iets extra’s zoals gebak bij de koffie of een hapje bij de borrel. Of de gast aan de bar of aan een tafeltje zit, vanaf elke plaats moet hij zicht hebben op lekkere dranken en happen. Laat zien wat je wilt verkopen. Communiceer dat je biermenuutjes hebt of dat je de wijn ook per hele fles kunt bestellen.

Communicatie medewerkers

Als je medewerkers het niet snappen, moet je als ondernemer jezelf de volgende vragen stellen: Heb ik wel de juiste mensen aangenomen? Zit mijn sollicitatieprocedure wel goed in elkaar? Zijn onze medewerkers wel goed ingewerkt? Krijgt de medewerker wel feedback tijdens het werk, bij functioneringsgesprekken en in personeelsvergaderingen? Met andere woorden: hoe is de communicatie met de medewerkers? Te vaak worden vooral jonge medewerkers niet serieus genomen in onze branche. Is het dan raar dat zo iemand af en toe zijn eigen plan trekt?

Gasten aantrekken

Er zijn altijd veel meer gasten niet in je bedrijf geweest dan wel. De gasten die binnen zijn moeten natuurlijk verleid worden tot herhalingsbezoek. Maar hoe bereik je al die tienduizenden andere inwoners van de regio? Je kunt een eigen krant laten maken en die huis aan huis verspreiden. Ik sprak laatst een ondernemer die dat doet, in full colour met een oplage van maar liefst 54.000 stuks. De inhoud: mooie foto’s en verhalen, met het bedrijf in de hoofdrol. Alle medewerkers, vol trots. De krant telt acht pagina’s, waarvan vier redactioneel en op de achterpagina de volledige menukaart. De overige drie pagina’s bevatten advertenties, die ongeveer de helft van de totale kosten dekken. Uiteindelijk is de ondernemer voor amper 2.000 euro klaar en de hele regio praat over zijn zaak, mede dankzij de enthousiaste toon in de krant. Afgelopen week bezocht ik zijn bedrijf. Het zat vol en zowel gasten als medewerkers hadden plezier. En vanzelfsprekend de ondernemer ook. Overigens: hij is dyslectisch, maar snapt dus wel hoe hij moet communiceren.

Positieve communicatie

Negatieve communicatie is er in overvloed. Zorg juist voor een optimistische sfeer en gebruik humor in je communicatie. Vermijd gezeur en negatieve bewoordingen. Simpel voorbeeld: spreek niet over sluitingstijden, maar over openingstijden. Gasten komen tenslotte naar de horeca voor de gezelligheid.

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord