Home    /    Over ons    /    Werken bij    /    hr-consultant-bij-kolibrie

De werkdag van...

HR Consultant

Marijn

Favoriete relatie:

Een nieuwe relatie met een grote groep medewerkers. “Het is een uitdaging om een bedrijf met veel medewerkers een vlekkeloze start te laten maken. Snel schakelen en echt iets neerzetten, gaaf om te doen!”

 

8:30

We starten de dag gezamenlijk met het team, we noemen dit een ‘’dagstart’’. De teamleider heeft een belangrijke mededeling, er is een wetswijziging geweest die gevolgen heeft voor onze werkzaamheden. Het is fijn om dit gezamenlijk te bespreken en je hierover direct vragen kan stellen. Later volgt nog een mail zodat we dit nog eens rustig terug kunnen lezen.
We bespreken kort hoe we er voor staan en gaan dan aan de slag!

9.00

Koffie en de mail, geen enkele dag is hetzelfde maar meestal start ik wel op deze manier. Ik log in zodat ik telefonisch bereikbaar ben en daarna check ik de twee mailboxen: die van mijzelf en die van de consultants. Ik filter meteen, welke relaties of medewerkers hebben acuut antwoord nodig? Welke e-mails kan ik zelf oppakken en welke speel ik door aan een collega? Onze afdeling bestaat uit een team van negen mensen, onderverdeeld in drie regio’s: noord, zuid en west. Elke regio heeft zo zijn ‘eigen’ relaties waardoor we goed kunnen investeren in relatiebeheer.

10.00

De mailbox zit vol, tijd voor een tweede kop koffie. De vragen die we krijgen variëren sterk. Zo krijgen we vragen van medewerkers, over bijvoorbeeld hoe ze verlofuren kunnen opnemen via de Kolibrie app. Een andere vraag kan zijn of een medewerker recht heeft op feestdagentoeslag.

 

Ook ontvang ik vragen van onze opdrachtgevers. Zo heb ik deze ochtend een mail ontvangen van een relatie die niet precies weet hoeveel uur hij zijn 15 jarige medewerker in het weekend mag laten werken. Regelmatig komen er vragen voorbij die een beroep doen op mijn kennis van de verschillende cao’s. Meestal is de KHN-CAO van toepassing maar we hebben bijvoorbeeld ook recreatiebedrijven, supermarkten en pop podia in ons relatiebestand. Deze relaties hanteren dan ook weer een andere CAO. Gelukkig weet ik hoe ik een CAO moet lezen en doorgronden, hiervoor hebben we onlangs een training gehad. Ik spreek ook een relatie die een arbeidsconflict heeft met een medewerker. Aan mij de taak om snel te schakelen met een andere afdeling zodat we dit correct kunnen oplossen!

11:00

Mijn collega, accountmanager Tim, belt over een ‘new business relatie’. Hij heeft een nieuwe relatie ingeschreven en alle medewerkers dienen zo snel mogelijk hun contract te ontvangen. Aan mij de taak om dit in de gaten te houden. Ik bel de opdrachtgever meteen even op om kennis te maken. Indien nodig zal ik navraag doen naar arbeidsvoorwaarden. Ook heb ik soms contact met medewerkers omdat ik een loonstrook nodig heb waarmee ze hun arbeidsverleden aan kunnen tonen.

12:30

Door alle drukte vergeet ik bijna te lunchen. In de kantine kan ik direct aanschuiven! Er wordt namelijk van alles klaargezet. Met collega’s van andere afdelingen klets ik over weekendplannen.

13.00

Ik kruip weer achter mijn computer. In de mail staat een verzoek van een opdrachtgever, hij wil graag wat uitleg over de loonstroken die aan zijn medewerkers verstuurd zijn. Het lijkt me handig om daar een afspraak voor in te plannen dus ik bel hem meteen op! De afspraak staat, volgende week ga ik bij hem langs om alles door te nemen. In samenspraak met mijn collega’s reserveer ik in mijn eigen agenda een paar uurtjes om mezelf voor te bereiden op deze afspraak.

 

We beantwoorden niet alleen vragen van ondernemers en medewerkers per mail en telefoon, (soms) gaan we ook bij ze langs. We maken tijd vrij voor relatiebeheer, zo leer je elkaar en het bedrijf beter kennen en dat bevordert de samenwerking.  

14:00

Tijd voor overleg met collega’s van mijn regio. Dit proberen we dagelijks te doen om te bespreken of alles goed verloopt en of de taken op de juiste manier verdeeld zijn.

14:15

Na het korte overleg met mijn collega’s op de regio ga ik verder met het beantwoorden van mailtjes en inkomende telefoontjes. Het is druk zo aan het begin van het seizoen, dus de mailbox willen we goed bijhouden zodat opdrachtgevers en medewerkers niet lang op antwoord hoeven te wachten.

Daarnaast krijg ik ook nog wat vragen vanuit onze administratie. De doorgegeven uren van Restaurant Jansen lijken niet te kloppen. Hierover ga ik ze nog even bellen zodat we de juiste uren voor hun medewerkers verwerken. Zij ontvangen overmorgen al het salaris en dat moet wel correct zijn. Als ik de opdrachtgever heb gesproken koppel ik terug aan mijn collega van de administratie wat er moet gebeuren zodat zij hier mee aan de slag kunnen.

16.30

Het is druk aan de telefoon geweest vandaag. Ik zou iemand nog voor 17:00 terug bellen dus dat ga ik nu doen. Daarna heb ik alles afgerond wat er voor vandaag op de planning stond. Stiekem geeft het toch altijd weer een kick als we dat met z’n allen goed en op tijd kunnen afronden.

17.00

Voldaan sluit ik mijn computer af. Een intensieve dag maar fijn dat alles is geregeld. Vandaag ga ik lekker op tijd naar huis. Aankomende vrijdag staat er met collega’s een borrel gepland in de stad. Gezellig!

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Cookies

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De functionele en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Functioneel
Statistieken
Marketing
Akkoord