Home    /    Kennisbank    /    Werkgevers    /    Horeca personeelsplanning
overzicht

Werkgevers

Horeca personeelsplanning

De horeca is een turbulente branche waarin veel ad hoc gewerkt wordt. Dit komt o.a. doordat de branche erg gevoelig is voor externe factoren zoals het weer, feestdagen en vakantieperiodes. Er moet dus veel en snel geschakeld (kunnen) worden in de planning om zo alle gasten goed te kunnen voorzien in hun behoeftes. Een goede personeelsplanning is dan ook een must! Maar hoe pak je dit aan?

Horeca personeelsplanning

ROOSTER MAKEN

Iedere goede planning begint met het maken van een overzichtelijk en duidelijk rooster. Zo weten medewerkers precies wanneer ze moeten werken en met wie. Tevens is het belangrijk goede afspraken met het personeel te maken over het ruilen van werkdagen, afmelding bij ziekte, vakanties en invalbeurten. Maar hoe maak je een goed rooster?

 

VORMEN VAN PERSONEELSPLANNING

Er zijn verschillende manieren om een rooster te maken en de personeelsplanning in te richten:

 

  • Traditionele personeelsplanning
    Ondernemers kunnen ervoor kiezen om traditioneel met Excel-lijsten of intekenlijsten te werken om het rooster te maken en de medewerkers de gewerkte uren door te laten geven. In de praktijk betekent dit echter veel handmatig werk wat erg tijdrovend kan zijn en ook foutgevoelig. Daarom geven horecaondernemers hier meestal niet de voorkeur aan.
     
  • Online personeelsplanning en urenregistratie
    Veel horeca ondernemers kiezen voor een online personeelsplanner en urenregistratie. Er zijn online personeelsplanners specifiek ingericht voor de horecabranche. Niet alleen het roosteren en plannen wordt zo eenvoudiger, maar de ondernemer krijgt ook gelijk inzicht en daardoor meer grip op de personeelskosten.

 

VOORDELEN ONLINE PERSONEELSPLANNING EN URENREGISTRATIE

Omdat de meeste horecaondernemers kiezen voor een online roosterprogramma en urenregistratie, hebben we de voordelen van een online personeelsplanning op een rijtje gezet:

 

Tijdsbesparing

Een horeca planning maken kan veel tijd opslokken. Welke uren dienen bezet te worden? Welke medewerkers zijn beschikbaar? Wat zijn de loonkosten? Online personeelsplanning systemen zijn vaak erg toegankelijk en overzichtelijk en maken deze gegevens meteen inzichtelijk. Hierop kan de ondernemer direct bijsturen en het personeel efficiënter inplannen. Een online personeelsplanning zorgt daarmee dus voor tijdsbesparing.

 

Kostenbesparing
Een tijdsbesparing resulteert automatisch in een kostenbesparing. Jouw kostbare tijd als ondernemer kun je gebruiken om je te richten op andere zaken.

Verder geeft een online personeelsplanning inzicht in de loonkosten. Dit zorgt ervoor dat de ondernemer deze kan vergelijken met de verwachte omzet. Zo kan hij/zij eenvoudig en snel inspelen op de marges. Hiermee kan de ondernemer kosten besparen omdat hij zo het percentage personeelskosten ten opzichte van de omzet onder controle houdt.

 

Meer inzicht
Het bijhouden van de omzet en aan de hand van de te verwachten omzet het personeel inplannen geeft automatisch meer inzicht. Inzicht in de planning, de loonkosten, de omzet en hoe zich deze tot elkaar verhouden, oftewel inzicht in de bedrijfsvoering.

 

Naast omzet en loonkosten geeft een online personeelsplanning inzicht in het personeelsbestand met bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Een compleet online personeelsdossier zorgt ervoor dat de ondernemer alle gegevens bij de hand heeft en zo de onderneming optimaal kan runnen! 

De meeste programma’s voor personeelsplanning werken met een kloksysteem. Zo hoeft de ondernemer achteraf geen online urenregistratie te doen. De medewerker klokt in bij aanvang van de dienst en klokt weer uit bij einde dienst. Zo wordt inzichtelijk hoe lang iemand precies gewerkt heeft. Dit kan overigens ook kostenbesparend zijn omdat de ondernemer zo alleen de gewerkte uren betaald.

 

Overzichtelijk

Online personeelsplanners geven inzicht in de geroosterde uren, de gewerkte uren, het personeelsdossier, maar ook de loonkosten. In de planners zijn modules beschikbaar waarmee deze gegevens overzichtelijk worden getoond.

Daarnaast hebben de meeste planners ook een app, waarin dezelfde informatie wordt getoond, maar welke de medewerkers ook kunnen gebruiken om hun beschikbaarheid op te geven en onderling diensten te ruilen. De ondernemer kan beschikbare diensten via de app ook open zetten. Daarmee is het rooster te allen tijde overzichtelijk. Verder kan er dan ook geen onenigheid of onduidelijkheid ontstaan over het rooster.


UITBESTEDEN EN ONLINE PERSONEELSPLANNING

Ondernemers die de personeelsadministratie uitbesteden, bijvoorbeeld aan een payrollbedrijf, geven de gewerkte uren door via een online urenregistratie portaal. De meeste payrollbedrijven hebben een eigen portaal waarin de gewerkte uren kunnen worden doorgegeven door de ondernemer (en/of medewerker). Er is meestal ook een app beschikbaar voor de online urenregistratie.

Ondernemers die een online personeelsplanner en/of een kloksysteem gebruiken hebben meestal de mogelijkheid om dit te koppelen aan het urenregistratiesysteem van het payrollbedrijf. Zo blijft je personeelsplanning overzichtelijk.

Meer informatie over online urenregistratie- en/of kloksystemen lees je hier.

Welkom! Kolibrie deelt cookies uit wanneer u een van onze websites bezoekt.

Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die uw eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor uw pc.
Dankzij cookies hoeft u niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer u bij ons terugkomt. Lekker handig!
Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Wilt u liever een optimaal werkende website? Laat dan alle vinkjes staan. Meer info

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing
Akkoord