/  Kennisbank  /  Blogs

Blogs

Twee medewerkers met een oorkonde

Kolibrie, de Beste Werkplek van 2023 en 2024!

Kolibrie is marktleider op het gebied van HRM in de horeca en onderscheidt zich door maximale openheid en eerlijkheid. Naast payroll biedt Kolibrie ook HRM diensten en uitzenden aan. Als sociaal maatschappelijk betrokken werkgever biedt Kolibrie de allerbeste zorg en arbeidsvoorwaarden voor haar medewerkers. Kolibrie heeft het Beste Werkplek Keurmerk van Fan Factory behaald met maar liefst 3...
Lees meer
Medewerker achter computer

Zo voorkom je (de gevolgen van) schijnzelfstandigheid in de horeca!

Voldoe jij aan de juiste wet- en regelgeving? Steeds meer ondernemers werken met freelancers/ZZP’ers, echter tegen andere arbeidsvoorwaarden. Schijnzelfstandigheid komt steeds vaker voor, meestal zonder dat de ondernemer hiervan op de hoogte is. Werk jij met ZZP’ers of ben je dat van plan? En twijfel je of het wel een échte ZZP’er is volgens de wet? In dit artikel lees je alles over de gevolgen...
Lees meer
Sfeerbeeld medewerker Kolibrie

Vier manieren hoe jij als horecaondernemer ChatGPT kan inzetten!

Er is een grote kans dat jij het al eens ergens voorbij hebt horen komen: ChatGPT. Binnen een paar seconden heb jij antwoord op al jouw vragen. Uren bladeren door boeken of scrollen op het internet is hiermee verleden tijd. Sommige zijn kritisch over het AI-programma, terwijl de ander het juist ziet als uitkomst voor toekomstige uitdagingen en een bron van inspiratie. Eén ding is duidelijk: de...
Lees meer
Icoon tijd besparen

Hoeveel tijd kun je per week besparen met Kolibrie?

Wist je dat een ondernemer gemiddeld bijna 17 uur per maand kwijt is aan het regelen en het bijhouden van een administratie (bron: Basware Benelux). Dat zijn ongeveer 2 hele werkdagen per maand alleen al aan administratie die jij veel beter zou kunnen besteden. Hoe verhoudt zich dat tot geld? Kun je zowel tijd en geld besparen door jouw administratie uit handen te geven? Wij denken van wel!
Lees meer
Laptop planningssysteem

Kolibrie HRM en Strobbo bundelen krachten – optimalisatie van jouw personeelsplanning!

We zijn blij verheugd om jullie te laten weten dat Strobbo en Kolibrie de handen ineengeslagen hebben om een nóg betere en completere dienstverlening aan te bieden.  Met jarenlange ervaring en specialisme in de horeca begrijpen we als geen ander hoe fijn het zou zijn om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan personeelsplanning en -administratie. Met de expertise van Strobbo op het gebied van...
Lees meer
Lamp in een hand met kleinere lichtjes

Vertrouwenspersoon? Dit is alles wat je moet weten!

Als werkgever zorg je altijd voor een veilige werksfeer. Helaas kun je niet overal een oogje in het zeil houden en kan het dus weleens voorkomen dat medewerkers met een probleem zitten waar ze graag over willen praten. Wanneer er ongewenste omgangsvormen zijn, is het belangrijk dat iemand zijn verhaal kwijt kan. Dit kan bij een vertrouwenspersoon die door Kolibrie is aangesteld. De...
Lees meer
Medewerker keuken snijdt groenten

Heb jij jouw HACCP op orde? In 4 stappen naar een voedselveilig hygiëneproces!

Allereerst; HACCP wat houdt dit precies in? HACCP staat voor Hazard Analytics Critical Control Points. Het is een controlesysteem waarbij door middel van checklists alle risico’s met betrekking tot voedselveiligheid in kaart worden gebracht (en natuurlijk hoe deze risico’s tot een minimum te beperken). Ben jij gedurende jouw werkdag bezig met de productie, verwerking of distributie van...
Lees meer
man die muntje geld telt

Dit hoef je niet meer te doen als je jouw salarisadministratie gaat uitbesteden (en deze 4 dingen blijf je wel zelf doen)

Salarisadministratie. Het woord alleen zorgt ervoor dat veel ondernemers de kriebels krijgen. Het bijhouden en verwerken van gewerkte uren, in de gaten houden of er een cao-verhoging moet worden doorgevoerd en het summum van tijdrovend; de loonstaten, premies en het verzenden van de loonaangifte naar de Belastingdienst. Je vraagt je af waarom ze het niet ‘leuker én makkelijker kunnen maken’. Was...
Lees meer
mensen werkend achter een laptop aan tafel

2 verschillen tussen uitzenden en payrolling (én twee extra mogelijkheden)

Uitzenden en payrolling wordt nog weleens met elkaar verward. In beide gevallen gaat het toch over het contracteren van medewerkers? Bijná! Want sinds 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) ingevoerd. Daardoor is het verschil nog duidelijker geworden dan het al was. Niet alleen de allocatiefunctie bepaalt het verschil. Door de WAB is ook de rechtspositie van de medewerker nog...
Lees meer
glazen bol met hand

De Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden gaat per 1 augustus 2022 in en deze 4 punten moet je weten

Met de komst van de Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden zet de wetgever een streep door onduidelijkheid. Doe wat je zegt en zeg wat je doet met als doel maximale duidelijkheid vooraf zodat er geen misverstanden ontstaan én om te zorgen dat de uitvoering van de samenwerking nóg beter voorspelbaar is. Duidelijkheid voor beide partijen dus. Het liefste vooraf. Zonder al te ruime...
Lees meer
Podium en zaal van Theater Carré

Hoe ziet de toekomst van de theatersector eruit? 3 ontwikkelingen!

De theaterwereld is constant in verandering en ontwikkelt snel. De coronacrisis heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Nog nooit eerder moesten theaters zich zo snel aanpassen aan de nieuwe situatie en moesten er op een hoog tempo allerlei nieuwe ontwikkelingen geïmplementeerd worden. Nu de coronacrisis grotendeels achter ons ligt, is het tijd om verder te kijken naar de...
Lees meer
Groep collega's met plezier aan het werk

Zelfwaardering brengt je werkgeluk

Gelukkige mensen hebben meer energie, ze staan positiever in het leven. Ook zijn ze meer betrokken bij hun werk. Daarnaast hebben ze meer zelfwaardering, waardoor ze meer plezier hebben in hun werk. Zelfwaardering is een mooi, maar ook een lastig concept, bovendien is het moeilijk om het in de praktijk aan te brengen. In deze blog geven wij jou zes happy tips om jezelf te leren waarderen, dit is...
Lees meer
Post-its op de muur voor een brainstorm sessie

Waarom payroll een goed idee is (en wanneer zéker niet)

Wie zoekt op “payroll” of zelfs “payroll en horeca”, maar ook "payroll en poppodia" of "payroll en festivals", ziet snel zoekresultaten. Volop specialisten die voor een aantrekkelijk tarief jouw personeelsadministratie en zelfs juridische zaken uit handen nemen. Vaak met ogenschijnlijk toegankelijke pakketten waar de omrekenfactor direct zichtbaar is. Handig? Wie zoekt op “vliegtickets” of...
Lees meer
Gasten bestellen koffie bij koffiebar

5 redenen waarom Kolibrie jou gaat helpen bij de opstart van jouw horecaonderneming!

Open jij binnenkort een gloednieuwe horecaonderneming? Super tof! Een beetje spannend is het wel, vooral in de huidige tijd. Wat worden de nieuwe maatregelen? Zou je misschien onverwachts moeten sluiten? Waar haal je goede medewerkers vandaan? Wordt het mooi weer? Zouden er wel toeristen komen? Genoeg om over na te denken dus.
Lees meer
Medewerker bediening serveert bier aan gasten op terras

De 4 meest voorkomende vooroordelen over payroll

Vraag op straat aan willekeurige mensen waar ze aan denken wanneer je het woord ‘payroll’ noemt. Waarschijnlijk benoemen ze dan weinig zekerheid, slechte arbeidsvoorwaarden, duur voor het bedrijf en een laag salaris voor de werknemers.
Lees meer
Kok bereidt wokgerecht in keuken

Zo zorg je ervoor dat personeel bij jou wil werken

Je hebt waarschijnlijk een lastige tijd gehad. Je zaak is tijdens een groot deel van de coronacrisis gesloten geweest en die thuisbezorging van je gerechten bracht toch niet hetzelfde op als je gewend was, zowel qua omzet als qua voldoening. Gelukkig mag je inmiddels alweer even open zijn, al moet de horeca om 0.00 uur ’s nachts sluiten! Wat is het heerlijk om tijdens deze zomer je gasten...
Lees meer
Roel Coppelmans, directeur van Posttheater Arnhem

Terug op de planken en op naar hybride theaters!

Voor alle theaters en poppodia is de corona periode een zware tijd geweest. Een tijd die veel onzekerheid en onduidelijkheid met zich meebracht. Zo ook voor Posttheater Arnhem. Maar dat betekent niet dat ze bij de pakken neer hebben gezeten, integendeel zelfs! Roel Coppelmans, directeur van Posttheater Arnhem vertelt in dit artikel onder andere over de innovaties die zij hebben doorgevoerd...
Lees meer
Medewerker HR in gesprek met collega

Kolibrie geeft je medewerkers een gedragsanalyse

Loopt het niet helemaal lekker op de werkvloer van je zaak? Of heb je het gevoel dat je medewerkers meer potentie hebben? Leer dan je medewerkers nog beter kennen. Waarschijnlijk hebben ze handelswijzes of verborgen talenten waar je nog niet van wist. Dit kan het werk beïnvloeden. Maar hoe kom je hierachter? Kolibrie kan jou helpen met een gedragsanalyse van jouw personeel! In deze blog...
Lees meer
Medewerkers bediening dragen mondkapje en wegwerphandschoenen i.v.m. corona

Zo ga je om met verzuim door corona

Het zijn waarschijnlijk zware tijden voor je. Ook al is je terras nu open, dit brengt lang niet hetzelfde op als gewoonlijk. Mogelijk heb je de pijnlijke keuze moeten maken om je tijdelijke personeel te ontslaan.  Als je nu maaltijden bezorgt merk je misschien al dat het soms puzzelen is met je personeel. Je ontvangt weer gasten die je goed wilt bedienen, maar ook moeten je heerlijke maaltijden...
Lees meer
Medewerker bediening met mondkapje op, serveert kop koffie

6 tips om je terras coronaproof te maken

Het is bijna zover, je terras mag bijna open! Eindelijk, je gasten genieten weer van bitterballen (dat kan ook prima vóór 6 uur) met een fris biertje of een heerlijke lunch terwijl het zonnetje schijnt. Maar het is niet direct zoals vanouds. Er zijn regels waar je aan moet voldoen. Doe je dat niet, dan krijg je een boete. Of erger, je personeel of gasten raken besmet met corona.
Lees meer
Gast, met mondkapje op, bestelt haar eten digitaal bij horecamedewerker

Weigert een gast een mondkapje te dragen? Zo train je je personeel om daarmee om te gaan!

Omgaan met lastige situaties als jouw terras eindelijk weer open mag.
Lees meer
Medewerkers bediening staan bij de bar kijken lachend in de camera

Stappenplan: Zo trek jij (nu) goed horecapersoneel naar je toe!

Vorig jaar heb je waarschijnlijk medewerkers moeten laten gaan, in sommige gevallen hoefde dit gelukkig niet. Maar nu de horeca weer zo goed als volledig open is, komt een moment dat jij (weer) goed personeel nodig hebt. Betrouwbare mensen, met hart voor de zaak. Helaas ben jij niet de enige die dit zoekt. Dus wat kan jij nu doen, om goed personeel naar je toe te trekken?
Lees meer
Horecaondernemer maakt met telefoon foto van gerechten voor op social media

8 tips om je social media kanalen te blijven vullen

Zo blijf je ook online verbonden met je gasten (ookal is je zaak weer geopend)
Lees meer
Medewerker bediening staat in café met gasten en kijkt lachend naar de camera

Dit is wat succesvolle horecabedrijven doen om het hoofd boven water te houden

7 kant-en-klare ideeën om de omzet in jouw restaurant of café vandaag nog een boost te geven.
Lees meer
Een bruiloft bij Aan de Meule, een horecabedrijf in het Zuid-Limburgse Beek

Horeca is economie in het klein

Michel Reijnders is eigenaar van Aan de Meule, een horecabedrijf in het Zuid-Limburgse Beek. Hij ervaart corona als vechten tegen verschillende vijanden.
Lees meer
Susan Blankestijn

Samen de weg zoeken

We hebben rotsvast vertrouwen in ondernemend Nederland en we worden oprecht blij van alle creatieve initiatieven die we voorbij zien komen. Toch hebben ook wij soms tranen in onze ogen en moeten ook wij zoeken naar de juiste weg in deze rare tijd. Lees hier de blog van Susan Blankestijn over haar rol als accountmanager bij Kolibrie in tijden van corona.
Lees meer
Verkeersbord eenrichtingsverkeer

Ze komen terug!

Beste horecaondernemer,   Natuurlijk ben je flink chagrijnig geweest, heb je alles en iedereen verwenst en een heleboel woorden geroepen die ik hier niet zal herhalen. Maar ik hoop dat je je daarna weer herpakt hebt. Dat je de koe bij de hoorns gevat hebt en een plan de campagne hebt gemaakt. Want hoe frustrerend deze corona-crisis ook is: als ondernemer moet je er staan, in beeld zijn, er...
Lees meer
Als je "on" weglaat bij onmogelijk, is alles mogelijk

Teamspirit, ook nu!

Heftige tijden! En in het midden van deze storm, heb ik één advies. Vergeet jouw medewerkers niet.
Lees meer
Tagcloud met feedback en vragen medewerkers

Kritiek belonen

Geef de medewerker die het meest kritisch is, loonsverhoging. Niet om hem of haar de mond te snoeren of te paaien, maar omdat positieve kritiek je verder brengt als bedrijf en als ondernemer. Kritische medewerkers leggen verbetermogelijkheden bloot. Daar groei je van.
Lees meer
Lichtinval in horecazaak

Verandering als enige constante

Onze branche verandert voortdurend. Ik neem je even mee. Grenzen verdwijnen en traditionele schotten verplaatsen zich. Branchevervaging, brancheverbreding, blurring. Maakt niet uit hoe je het noemt, maar iedereen heeft ermee te maken. Ook wij, als KHN. Daar kunnen we over klagen en ons radicaal tegen verzetten, maar daar geloof ik niet in. Meebewegen, daar geloof ik wél in. En uitgaan van je...
Lees meer
Bord met #teammonday

Heb het lef om jezelf kwetsbaar op te stellen

Zet een groep medewerkers bij elkaar en je hebt een team. Toch? Als mensen op één werkvloer staan, gaan ze vanzelf samenwerken. Of niet? En als de leider heel hard roept dat we/ze een goed team zijn, is er vertrouwen en komt het goed. Snap je?
Lees meer
Gast heeft coffee to go en hapje afgehaald bij horecazaak

On-the-go

Op de Horecava proef je de toekomst. Ik neem je alvast even mee in trends en ontwikkelingen.
Lees meer
Telefoon geeft aan dat het koffietijd is

Concurreren met tijd

Of de Horecava te vergelijken is met een horecabedrijf? Goede vraag. Ja en nee. Natuurlijk: we ontvangen gasten. Gasten die we een prettig verblijf willen bezorgen en waarvan we hopen dat ze geïnspireerd weer naar huis gaan. Gasten uit de volle breedte. Van ervaren café-eigenaar tot hippe start-up. Van tankstationhouder tot hotelier. Van de ondernemer die met de voeten in de klei staat tot de...
Lees meer
Groep gasten geniet van diner op overdekt terras van restaurant

Vertel hoe gaaf het is!

Je kent het ongetwijfeld. Die ene tafel met dat zure mens. Die pinnige tante waar de rest van het gezelschap zich aan ergert. Jij ook. Weg is jouw glimlach. Jouw werkplezier daalt. En wat vertel je ’s avonds aan jouw vrienden in de kroeg? Inderdaad: jij doet er nog een schepje bovenop. Stop! Hou op! Focus je op de rest van die tafel en vertel nu eens hoe gaaf werken in de horeca echt is.
Lees meer
Proeverij speciaalbieren

Speciaalbier: doe-het-nu!

Je bent gewaarschuwd: ik kan uren praten over bier. Over de smaak - of beter gezegd: de smaken - van bier en over de brouwerswereld. Over bieren zó bitter dat je tanden gaan klapperen, over warme en koude brouwers of over fervent whiskeyliefhebbers die switchten naar bier. Ik doe ook niets liever dan praten over bier. En toehoorders zijn er meer dan genoeg. Daarmee bedoel ik te zeggen dat veel...
Lees meer
Kok bereidt mise-en-place

Zwemmen doe je samen

What’s going on? De instroom in de horeca is minimaal, de uitstroom lijkt maximaal én de branche groeit. Kijk naar een stad als Rotterdam. In 2018 kwamen er 138 restaurants bij. In Tilburg 42. Met een gemiddelde van zestig zitplaatsen, dus tel maar uit hoeveel extra koks zo’n stad nodig heeft. Hoe graag je ook zou willen: die vind je niet in Nederland.
Lees meer
Lege tafeltjes in een restaurant

Stamtafel

Belangrijk in ieder horecabedrijf: de stamtafel. Tijdloos en te vinden in vrijwel ieder horeca-interieur. De stamtafel in mijn eerste horecabedrijf staat mij levendig voor de geest. Ik begon er ’s ochtends met een bak koffie en een gezellig gesprek met de werkster. Zij was bijna klaar met de dagelijkse poetswerkzaamheden en voor mij begon een nieuwe horecadag met hopelijk een goed gevulde...
Lees meer
Medewerker volgt online training en drinkt ondertussen een kop koffie

Leren à la Netflix

Laat ik met de deur in huis vallen. ‘Leren’ heeft niet altijd een positieve afdronk. Iedereen praat over persoonlijke ontwikkeling, iedereen is voorstander van een leven lang leren, maar niet iedereen staat altijd te trappelen om op cursus te gaan. Geen tijd, geen zin, verkeerde timing: de redenen zijn bekend. Veel mensen hebben daarom een duwtje in de goede richting nodig. En daar helpt...
Lees meer
Signing horecazaak - wij zijn open

Ze snappen het niet

Ik hoor regelmatig horecaondernemers verzuchten dat de buitenwereld het niet snapt. Maar als ik doorvraag naar die misvattingen, krijg ik meestal een vaag antwoord. De ondernemer in kwestie heeft vaak zelf veel moeite met duidelijk communiceren. Daarom vijf praktische tips om te zorgen dat gasten, medewerkers en de rest van de wereld het beter gaan begrijpen.
Lees meer
Meer berichten

Cookies

Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast de functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen wij ook analytische cookies.

Tevens plaatsen wij marketing cookies waardoor wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Meer weten? Lees hier alles over de cookies.

Wil je een optimale website gebruiken, dan is het nodig alle cookies te accepteren. Dat doe je door op "akkoord" te klikken. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies!

Akkoord